Gisteren viel me op teletekst een kort berichtje op: de gemeente Nijmegen wil bij sollicitaties de NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats) afdekken, zodat degene die de sollicitaties moet beoordelen niet beïnvloed wordt door afkomst, nationaliteit, huidkleur, cultuur of religie.
Dat lijkt me eerlijk. Vooroordelen tellen zo niet mee, discriminatie ook niet. Minder, in elk geval. Het is een loffelijk streven om iedereen gelijk te beoordelen.
Dit verhaal doet me denken aan het Berliner Philharmoniker, het wereldberoemde Berlijnse orkest, dat vooral onder Herbert von Karajan groot is geworden. Veel grote dirigenten hebben dit orkest gedirigeerd, maar Herbert von Karajan was toch wel één van de meest prominente dirigenten in dat rijtje. Hij had een strenge uitstraling en een mooie kop, en daar was hij zich van bewust: hij was bijzonder ijdel.
Hij was een Oostenrijker, maar wel met een Nazi-verleden. Dat lidmaatschap van de Nazi partij zorgde ervoor dat hij vlak na de oorlog niet in Wenen mocht dirigeren, maar na een jaar werd hij weer toegelaten bij alle grote muziekfestivals door zijn muzikale kwaliteiten.
Het verhaal ging dus dat Herbert von Karajan alleen blanke mannen in zijn orkest wilde. Toch nog wat Nazi trekjes.... Het Berliner Philharmoniker was een Über Deutsch orkest. Regel was: géén Aziaten en géén vrouwen. Aziaten zijn over het algemeen goede musici en vrouwen... ach, ik ben zelf een vrouw, dus waarom zou een vrouw niet net zo goed een uitmuntend musicus kunnen zijn!
Op een dag was er in het Berliner Philharmoniker een vacature voor een Eerste Violist. De belangrijkste persoon in een orkest na de dirigent. Om niet bevooroordeeld te worden door uiterlijkheden en om helemaal geconcentreerd te kunnen luisteren, besloot men de audities achter een gesloten gordijn te laten plaatsvinden.
De uitkomst was verrassend. De beste violist was een Aziatische vrouw....
donderdag, januari 26, 2006
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
11 opmerkingen:
Mooie ironie, toch? ;)
@Oh!: Ja, een mooie anekdote! Schijnt nog waar te zijn ook.
Of ze die Aziatische vrouw ook aangenomen hebben vertelt het verhaal niet....
De Aziatische vrouw is niet aangenomen. En bij bijna alle orkesten wordt voorgespeeld achter een gesloten gordijn! Ook omdat de com. dan niet ziet op wat voor soort bv contrabas gespeeld wordt (Een mooi, of oud, of juist nieuw). Dat beinvloed namelijk nog veel meer
mooi verhaal!
@Petra: Dus jij kent het verhaal ook! En de afloop :-)
Zouden ze bij blazers ook achter een gesloten gordijn voorspelen? Of maakt het niet uit of iemand bijvoorbeeld een gouden of zilveren dwarsfluit heeft?
@Corine: Het was één van mijn vaders vele anekdotes over muziek! Hij ging (samen met mijn moeder natuurlijk) ieder jaar naar de Salzburgerfestspiele en de Mozartwoche.
hahahhahahaha, serves him right!!
@Gwen: Precies! Hij had tegenwoordig niet meer weg kunnen komen met die antieke ideeën!
@Paul: Ook al zag hij er uit als een soort God met die looks, het was volgens mij een akelige potentaat.
@Momo: Aziatische vrouwen dus helemáál!
prachtig verhaal...en goed initiatief van de Nijmeegse gemeente...verdient navolging!
btw : is die Aziatische vrouw ook aangenomen?
@Pascha: Ik vind het ook een heel goed initiatief!
En Petra wist te vertellen dat de Aziatische vrouw NIET was aangenomen.... Zij had de 'anekdote' ook gehoord kennelijk!
Jammer, he? Maar 't is al weer een tijdje geleden, ik denk dat vrouwen nu wel worden aangenomen bij grote Duitse orkesten.
Een reactie posten