dinsdag, januari 10, 2006

Spaart u zegels?


Spaart u zegels? Hebt u een stempelkaart? Spaart u airmiles? Heeft u een klantenkaart? Bonuspunten?
De middenstand probeert klanten op allerlei slinkse manieren te binden. Bij de één krijg je een stempeltje, bij de ander een zegeltje en allemaal hebben ze tot doel om je terug te laten komen. De meest fantastische beloning in het vooruitzicht.
Mijn portemonnee wemelt van de ondefinieerbare zegeltjes en spaarkaarten. Soms zelfs kassabonnen met een stempeltje van een zaak waar iets gekocht is: ik weet dat ik ergens een stempelkaartje moet hebben, dus was het winkelpersoneel zo attent het stempeltje op de kassabon te stempelen. Het enige wat ik dan hoef te doen is de stempelkaart opzoeken en het kassabonnetje erbij te doen. Simpel!
Laatst heb ik mijn portemonnee opgeruimd. Hij stond zo bol dat ik hem niet meer dicht kreeg. En dan niet omdat ik er zoveel geld in heb… Alles heb ik weggedaan, alle vage bonnetjes, zegeltjes, kaarten en klantenkaarten. Ik hoef niet meer zonodig een zegelkaart van minstens 100 zegeltjes vol te sparen voor 2,50 per zegeltje, om dan een waardeloos boodschappenpakket te krijgen met spullen die je nooit en te nimmer zelf zou kopen, en die je ook nooit nodig hebt. Ik hoef ook geen stempelkaart van de kapper vol gestempeld te krijgen om dan 10% korting te krijgen op de eerstvolgende knipbeurt. En als ik al eens vol trots met een volle stempelkaart aan kom, blijkt hij verlopen te zijn….
Al die klantenbindende toestanden zijn aan mij niet besteed. Ik doe mijn boodschappen overal en nergens, net hoe mijn pet op dat moment staat, en voor acties ben ik altijd te laat.
Gratis is het al helemaal niet. Soms wil ik dat graag geloven, en begin ik driftig aan een nieuwe spaaractie. En daarmee hebben ze me helemaal waar ze me willen hebben. Maar vroeg of laat komt de klad er weer in bij mij, en heb ik ergens al meer besteed dan ik anders gedaan zou hebben.
Zelfs in de apotheek hebben we stempelkaarten. Stempelkaarten van het cosmeticamerk Vichy. Je betaalt je een breuk aan producten om hem vol te krijgen, en hij is maar een half jaar geldig! Het liefst zou ik tegen de klanten zeggen: begin er toch niet aan. Koop als je iets nodig hebt, en niet om zo’n kaart vol te krijgen. Veel voordeliger! Maar natuurlijk vraag ik braaf: ‘Heeft u een stempelkaart?’ En dan zie ik de mensen gretig in hun portemonnee graaien, dollartekentjes in hun ogen. Bij het woord gratis wordt men hebberig. Ik zet óók stempeltjes op kassabonnen met mijn paraaf er bij, voor mensen die hun kaart vergeten zijn. Oh, wat begrijp ik die mensen goed! Dat kassabonnetje verdwijnt toch wel in de prullenbak als ze hun portemonnee gaan opruimen. Bij al mijn zegeltjes en bonnetjes.

19 opmerkingen:

Anoniem zei

LOL, je hebt helemaal gelijk. Ik ga mmn portemonnee ook maar eens opruimen. Kan meteen de prullenbak in al die losse zegeltjes. De winkelpasjes voor elektronisch sparen trouwens ook.
Over prullenbak gesproken....het is dinsdag..denk je aan je grijze container???

Gwendolin zei

daar doe ik dus niet aan, nope, geen spaarkaarten, zgeeltjes of bonuskaarten voor gwennus. Ik ben VRIJ!!!

ed schenk zei

ik scheur de DE punten uit de koffie verpakking en leg ze onder de bestekbak. Ik ben slachtoffer van een marketingtruck ......

Anoniem zei

Ik verzamelde vroeger van alles en nog wat, en besloot op een gegeven moment om dan maar verzamelingen te gaan verzamelen. Misschien is dat hier ook een idee? Een spaarsysteem waar je al die verschillende halfgevulde spaarkaarten in een soort mega-spaarkaart kunt inplakken en dan kunt inruilen voor iets leuks?

Anoniem zei

ik ben heel trouw aan mijn winkels, zelfs de supermarkten!
sparen doe ik allang niet meer dat doen de kinderen nu :-)
en ik stond er laatst versteld van hoeveel gratis producten ik kreeg bij mijn supermarkt, een hele tas vol! en dat was best ideaal zo vlak voor de feestdagen.

mijn advies nu; heb je kids, laat ze sparen ! ( ze vinden het nog leuk ook want er zitten lekkere dingen bij die ik nooit meeneem )

ennehhhh mevr, Goentah ik begrijp U wel, heerlijk he zo'n domme dollar face voor je balie, U weet dat ze de spaarkaart te laat inleveren, zij (nog) niet!

xx

Gonda zei

@Ingrid: het is morgen groen-dag, en de container staat al vanaf 6 uur langs de weg! Goed he??!! (Applaus graag!)

@Gwen: Sjonge, wat ben jij STERK!! Zwicht je nooit voor een of andere mooie actie? :-)

@Neon: En dan die DE punten zeker weggooien als je eens die lade opruimt :-) Volgens mij kun je ze beter meteen weggooien! Of goedkope koffie kopen zonder punten ;-)

@Marcel: Laat de middenstand de handen ineen slaan zodat we gewoon alle spaarkaarten op één grote hoop kunnen gooien!
Of ik kan er voor mezelf een leuke collage van maken en inlijsten.

@Anne: Mijn ervaring is dat je een kapitaal moet uitgeven wil je zo'n spaarkaart volmaken... Het kost je meer dan je er voor krijgt.
Maar bij klanten die ik zelf aan de balie krijg, en die een maandje te laat zijn, doe ik nooit moeilijk. Ik fraudeer bij het leven :-) Vul zonder blikken of blozen een andere datum in! Er moet natuurlijk geen 2 jaar tussen zitten, dat ook weer niet.

Anoniem zei

Pff, daar doe ik niet aan. Veel te veel rompslomp en ik kan niet tegen rompslomp :)
Ik had wel zo'n spaarfamilie. Keukenladen vol koffiepunten enzo, het werden er steeds meer, vreselijk om aan te zien. Spaarboekjes in de kast, losse zegels in de portemonee..Klooien bij de kassa om die rij zegels netjes op te vouwen en in je portemonnee te doen. Ja, ik moest lijdzaam toekijken. Rommel is het :)

Gwendolin zei

Nope gwennus zwicht niet!
zwakkelingen, jullie allemaal. Waar zijn jullie ballen? laat zijn wat voor hout jullie uit zijn gesneden ;)

Anoniem zei

Ik ook niet. Ik spaar geen zegeltjes, bonuspunten, airmiles, rocks of wat dan ook. Dan knapt mijn portomennee uit elkaar namelijk. :-) Alleen in winkels waar ze het in de winkel bewaren wil ik meedoen, bijvoorbeeld bij de bloemenzaak en de kledingwinkel waar ik altijd heen ga. Dan hoef ik er zelf niet aan te denken en hoef ik het niet zelf mee te dragen. :-)

Gonda zei

@Stella: Mijn moeder spaart ook van alles. Heel gedreven. Ze bewaart letterlijk alles, maar kan ook alles terugvinden! Ik ben gewoon veel te chaotisch. Daarom wordt het nooit wat met mij en zegeltjes....

@Pike: Dat is pas handig! Geen troep in je portemonnee!
Vaak gaat zo'n service wel gepaard met een klantenkaart. Die moet je dan wél bij je hebben...

Anoniem zei

in dit geval kreeg ik de zegels gratis bij mijn boodschappen, ik heb er niets extra's voor uitgegeven of andere boodschappen ervoor gekocht! ik ben een echt Amsterdams Zeeuws meisje wat dat betreft, "ons bin zunig!"
(als je bepaalde artikelen kocht kreeg je wel extra zegels maar daar doe ik nooit aan mee)

Gonda zei

@Anne: Als je er niks extra's voor hoeft te doen is het ok, maar sommigen gaan dan extra veel kopen om toch op tijd die spaarkaart vol te krijgen. Dan hou je jezelf voor de gek, en ben je niks voordeliger uit. De C1000 heeft er een handje van om dat soort spaarkaarten uit te geven. Ik ben er al bijna een paar keer ingetrapt :-)

Petra zei

Ik spaar DE punten en koffiepunten van de AH en zegeltjes van Simon Levelt-koffie... * Loopt naar de keuken en zet nog een bakje *

Anoniem zei

Blij dat ik daar niet aan mee doe.
Scheelt ruimte in mijn portemonnee!

Gonda zei

@Petra: Daar valt bijna niet tegen op te drinken! Drie merken koffie!! Sta je niet stijf van de caffeïne?

@Oh!: Zelfs niet stiekem een airmiles of bonuspasje in je portemonnee?
Ik heb de zegeltjes en stempeltjes afgezworen, maar die pasjes heb ik dus wel... In feite betaal je daar ook voor, want AH is dúúr! Tegenwoordig ga ik daarom ook vaak naar de Lidl. Dan maar geen airmiles.

Anoniem zei

Wij werden plat gebeld door Wehkamp. Hun actie in december beloofde extra kortingen. Nou moesten we toch wat bestellen, dus dat was meegenomen. Naast de gewone korting kreeg je een extra korting,maar ……. op je volgende bestelling.
Daarom hadden we 18 euro tegoed op de volgende bestelling. Ja, doei. Weggegooid dus.
De mevrouw van het Wehkamp-callcenter viel helemaal stil:
U heeft de kortingskaart weggegooid?”
Ja, dus.

Gonda zei

@J-J: Wel een goede marketing strategie van Wehkamp. Er zullen genoeg mensen zijn die er wél intrappen. Zo kun je eindeloos aan de gang blijven...

korting wehkamp zei

quite informative..

korting wehkamp zei

eenvoudig aan het punt en informatief ..