donderdag, oktober 23, 2008

Warme dekens op het platteland


Martin Bril over Westervelde, het dorp waar ik voor een belangrijk deel ben opgegroeid.
Het zou best kunnen dat ik hem daar ooit tegen gekomen ben. Ik zal hooguit gedacht hebben: 'die lijkt als twee druppels water op Martin Bril'. De schrijver als anonieme wandelaar op het platteland.
Zijn beschrijving van Westervelde is raak, maar ja, hij is dan ook schrijver.
Zoals hij het voelt, voel ik het ook. Maar eigenlijk ben ik een beetje jaloers. Westervelde is míjn warme deken! Mijnes mijnes mijnes!

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar hij is geboren in Utrecht - net als ik - en na Drenthe komt het Groningse Hogeland - waar ik nu woon -. Ik gun hem dat.

Anoniem zei

Jij komt uit Drenthe? Is je huidige woonplaats dan niet een beetje een domper?
Zo in de Randstad etc?

Anoniem zei

OT: Het lukt jou vooralsnog beter om korte logjes te schrijven dan mij ;-)!

Anoniem zei

Ik ben er zondag dus doorheen gelopen. Stil of verstild, het is maar hoe je het noemen wilt. Rust en ruimte....

Anoniem zei

Heb je op veel plekken gewoond? Mooi kleurtje hier trouwens, maar ik vond je vorige layout ook prima hoor!

Anoniem zei

Ik vind 'm leuk hoor Goentah, je nieuwe lay-out!
En wat die warme dekens betreft.. fijn dat je dat zo kunt voelen. Ik heb het he-le-maal niet met mijn plattelandsdorpje waar ik vandaan kom.

Anoniem zei

je moet je deken delen delen delen!!!

Gonda zei

@Ton: Mijn hart ligt ook in het noorden (ondanks het feit dat ik nu in de Randstad woon): (stad) Groningen waar ik geboren ben en Drenthe en Friesland waar ik opgegroeid ben...

@Hette: Mijn ouders kochten het boerderijtje op de foto toen ik 6 jaar was, en mijn moeder bezit het nog steeds! Aan Ton legde ik al uit dat ik een Groningse ben die later in Friesland terecht is gekomen, en nog veel later in de Randstad. Het noorden blijft trekken, alhoewel het Groene Hart ook heel mooi is hoor. Ik woon hier best met plezier.

@She: Goed hè:-) Ik vind het ook niet makkelijk. Ik merk dat ik eigenlijk veel uitgebreider wil schrijven, maar kort en krachtig is ook een uitdaging.

@Hanscke: Mooi hè? Herken je de foto bij mijn blog?

@Gerhard: Ik heb gewoond in Groningen, Leeuwarden, Schoonhoven, New Jersey (USA), en nu in Gouda. Westervelde is er eigenlijk mijn hele leven, nu nog, en heb er warme herinneringen aan. Alle weekenden, vakanties en vrije dagen waren we daar... Zelfs nu kom ik er regelmatig!

@Stoere Schrijfster: Die lay out zal nog wel wat wisselen, wat er nu staat is ook tijdelijk. Ik weet wel wat ik wil, maar om het te maken is iets anders... (ik kan het domweg niet).

@Knetter: Maar ik had hem het eerst eerst eerst!!

Anoniem zei

Mooi eigen dekentje en ook de lay-out is al warmer. Bril geeft woorden die ook van jou zijn, zo gaat het met vrijwel alles: niets is alleen maar van onszelf.

Anoniem zei

Het platteland is geweldig, al ben ik zelf stadling. En na een paar uur uitwaaien op het platteland wil ik altijd wel graag weer terug. =)

Anoniem zei

Hij is een begenadigd schrijver, al kan ik me voorstellen dat het ook ergens vreemd is om iets terug te lezen waar je bent opgegroeid/woont als het uit de pen van een ander komt

PS zei

Ik houd van Martin Bril's stukjes. Hij kan Nederland zo mooi beschrijven, gewoon zoals het is.

Anoniem zei

Voorzichtigheid is geboden bij dergelijke uitlatingen. Hier zijn al burgeroorlogen voor uitgevochten!

Was getekend

Hoogaandewind zei

Hoi Goentah.
Alles ok?

Groet,
Tom
p.s.: mooie lay-out trouwens. errug mooi hoor (of was je niet aan het vissen naar een compliment?)

Hoogaandewind zei

oh eh ik zie dat ik Tomaz heet. maar eigenlijk heet ik Hoogaandewind hoor.