dinsdag, februari 03, 2009

IJzersterke discipline

Eindelijk heb ik gedaan wat ik al maanden van plan was: 's ochtends vroeg hardlopen. Iedere avond nam ik het me voor, zette de wekker eerder, maar steevast was ik de volgende ochtend zwak. Die snoozeknop had een magische aantrekkingskracht...
De expert van Runnersworld, waar ik mijn nieuwe schoenen gekocht heb, vroeg naar mijn trainingspatroon. Verder dan twee trainingen per week kom ik niet. Het lukt me niet ze in mijn werkweek in te plannen. Hij adviseerde me toch een derde training te doen. Kort en langzaam. Twintig minuten. Mijn snelheid zou ik moeten berekenen met een hartslagmeter. Die hij me natuurlijk graag wilde verkopen. Volgens hem, een triatleet, zouden die langzame 20 minuten extra per week toch wat uitmaken. Hij had het over de aanmaak van haarvaatjes in de spieren, betere doorbloeding, beter uithoudingsvermogen, betere prestaties. Ik geloofde hem onmiddellijk. Aangezien ik nu dure schoenen heb, vind ik dat ik ook wel wat serieuzer met hardlopen bezig mag zijn.
Vanmorgen lukte het me om na de eerste snooze mijn bed uit te komen.
Ik hoop dat ik er over een paar maanden wat minder moeite mee heb, als het buiten niet zo verrekte donker is. Nu ben ik trots op mezelf!
(Die hartslagmeter komt er ook nog wel, dat weet ik zeker...)

22 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel goed van je! Trouwens leuk om te zien hoezeer je blogjes zijn veranderd van sfeer. Ik moet bijna aan dat ABBA liedje denken, "The day before you came". (mijn favoriet)

rinusrunning zei

Helemaal geen slecht idee die extra training en voordat je het weet ren je een marathon.
Leuke weblog en zal je plaatsen bij mijn linken.
Groet Rinus.

Anoniem zei

De ware Hollander, een dure investering gedaan, dus moet er ook wat mee gedaan worden. Geweldig, ik herken het, maar verder heb je deze training vast heel bewust gedaan, omdat het nieuw was en dat is altijd leuk voor later. Dat houd je vast

Gonda zei

@Gerhard: Is dat echt zo, dat de toon of de sfeer veranderd is? Positiever? Grappig dat je dat op valt. Ik heb nu meer structuur en vorm in mijn leven.

@Rinus: Marathon is wat te hoog gegrepen, eerst de 10 Engelse mijlen en de halve marathon... Wie weet lukt het me ooit!
(Ik heb jou, en veel andere 'loopblogs' bij mijn feeds staan!)

@Hanscke: Haha, ja, us ben zunig :-) Maar ik wil ook écht beter worden. Langer kunnen lopen, sneller zijn. Goed materiaal is belangrijk, ook om blessures te voorkomen. (Zo praat ik mijn investering dan maar goed... ;-) )

Anoniem zei

Typisch huldemomentje! Hou vol!

Anoniem zei

Ja, positiever. Je hebt meer richting, tenminste zo zie ik het. Fijn voor je!

Anoniem zei

Respect!

Anoniem zei

Knap hoor. Negen uur is echt het vroegst wat mij lukt. Een vriendin hier rent vaak om 6am, met een andere vriendin als stok achter de deur. Dat zou misschien nog werken, maar ken niemand in mijn wijkje en om er nou eerst een uur voor naar Notting Hill te reizen... Hoop dat je de geplande progressie gaat zien, zal vast!

Anoniem zei

Ik ben onder de indruk! Mijn lichaam is echt voor tienen niet wakker, dus sporten heeft dan niet veel zin (niet dat ik het anders wel zo vroeg zou doen ;-)).

Anoniem zei

Ben je gek? Maar wel keigoed hoor. Ik sta niet voor 09.00 op vandaag de dag. En sporten doe ik liever 's avonds. Dan is mijn man babysit.

Elsje zei

he, ik heb je blog gevonden. mooi! kan ik ook hier met je meeleven/lezen (in willekeurige volgorde).

Anoniem zei

Het ligt je of het ligt je niet. Ik probeer op donderdagochtend (mijn vrije ochtend) ook altijd vroeg te gaan lopen maar ik zet er dus niet de wekker voor. Met als gevolg dat ik me meestal nog moet haasten om op tijd op het werk te zijn. Maar ik heb dus echt geen zin om rond 7 uur al mijn rondjes te lopen.

Ben je trouwens al lid van de Dutch Roadrunners Ning? Zie http://dutchrun.ning.com/

Anoniem zei

Wat goed van je!! Ik neem me wel eens voor om voor dag en dauw te gaan fotograferen, maar het is te verleidelijk om de wekker weer uit te zetten! En ik ben blij dat ik een trainer had die zei dat het verschil tussen 1 en 2 keer per week trainen heel groot is, maar dat de 3e keer extra weinig effect heeft :-), wilde haar graag geloven haha.

Succes met het vroege hardlopen en je gaat het vast volhouden, je hebt volgens mij een groot doorzettingsvermogen.

RunningRonald zei

Hee Gonda. Leuke blog, ontdekt via Dutch Road Runners. Succes met trainen en ik ga je blog volgen.

Zie mijn reactie op DRR voor hartslagmeters info

Anoniem zei

Als ik dit zo lees voel ik mij heeeel erg lui!

Anoniem zei

wow...heel goed!
Ik zou eht niet kunnen, zo 's ochtends vroeg...brrrr...

Whatever zei

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik was nooit een ochtendloper, ben het nog niet en word het ook nooit. Ik doe het soms ook wel maar mijn lijf wilt gewoon niet echt. Een derde training in de week maakt volgens mij inderdaad verschil...maar ja, er gaan niet meer dan 24 uur in een dag en 7 dagen in een week, hè :)

Anoniem zei

Ik kan me dat wel voorstellen dat die snoozeknop lonkt. Maar, als je gelopen hebt moet dat toch wel een goed gevoel geven. Vooral in de wetenschap dat er weer meer haarvaatjes in je spieren zijn aangemaakt ;-)

Anoniem zei

Hey Gonda, leuke weblog met van alles en nog wat. Ik zal je weblog linken aan de mijne en je volgen.

Anoniem zei

goed van je! ik doe het je niet na.

Gert zei

Deze tijd van het jaar vind ik het een stuk lastiger om 's morgens vroeg te gaan lopen. Respect dat het je gelukt is!

Hartslagmeter? Je kunt voorlopig ook aanhouden dat je op een tempo loopt waarbij je nog hele zinnen kan uitspreken, dat werkt ook.

Succes!

Anoniem zei

Ik heb ook moeite om 's morgens vroeg op te staan, maar dan niet om hard te lopen, maar om Silke te voeden. Het blijft elke nacht en morgen een strijd.
Wel knap dat je drie keer traint zeg!