maandag, januari 09, 2006

Murphy's law


Als je, zoals ik, al een tijdje ergens werkt, leer je de mensen kennen. Mijn collega’s natuurlijk ook, maar ik doel op de klanten, of de 'patiënten' zoals wij ze noemen.
Ik heb een dienstverlenend beroep, dus ik moet me professioneel tegen iedereen opstellen. Aardig, vriendelijk en behulpzaam. Bij veel patiënten gaat dat moeiteloos, in principe ben ik aardig, vriendelijk en behulpzaam. De meeste mensen die in de apotheek komen zijn het ook.
Sommigen zie ik echter liever gaan dan komen. Van bepaalde mensen weet ik dat ze altijd wel iets te zeuren of klagen hebben. Het is een soort wet van Murphy: bij dat soort mensen gaat er altijd wel iets mis. Een recept dat niet te vinden is, een verkeerde nota, een product wat verkeerd besteld is…. Het is of de duivel er mee speelt. En het is altijd onze schuld. De arts is onschendbaar volgens veel patiënten, en natuurlijk maken ze zelf ook NOOIT fouten…. Ik trek het me niet persoonlijk aan als ik onheus bejegend word, maar ik denk echt wel eens *******!!! (Gecensureerd).
Ik sidder al als ik bepaalde gezichten in de apotheek zie. En niet alleen ik, mijn collega’s hebben exact hetzelfde. Soms ‘verdelen’ we de moeilijke klanten: ‘doe jij hem nu maar, ik heb vanmorgen die en die al gehad.’ Of als iemand niet zo’n beste dag heeft: ‘ik neem hem wel.’
Nu met de nieuwe ziektekostenwet is het helemaal een ramp. Sommige medicijnen worden niet meer rechtstreeks vergoed, of zijn in prijs verhoogd. Kwaaie patiënten dus, die op ons afreageren. Ik probeer me in zo’n geval altijd voor te stellen dat ík het ben die aan de andere kant van de balie staat. Dat helpt. Rustig blijven, en de patiënt altijd gelijk geven. Als ze zich begrepen voelen, draait hun gedrag meestal om als een blad aan een boom. Hoe ging het werkwoord ook al weer? Iets met stroop of honing en azijn en vliegen vangen….
Dan heb je nog de patiënten die altijd om vijf voor half zes binnenkomen. Soms is het zelfs zo, dat we tegen elkaar zeggen rond dat tijdstip: ‘Hee, patiënt zus en zo is nog niet geweest.’ En verdomd, dan staat hij ineens voor je neus. Ergerlijk!! Het zijn over het algemeen niet de makkelijkste patiënten die altijd vlak voor sluitingstijd komen. Rond dat tijdstip hebben wij het wel gehad, en willen we maar één ding: naar huis. Geen zin in gezeur en lastige vragen. We zijn wel weer zo professioneel dat we dat niet laten merken.
Eén ding kan gezegd worden van onze apotheek: we zijn ontzettend klantvriendelijk. Niks is te gek. Telefoontjes naar artsen, bellen met de groothandel, de meest vreemde producten proberen te bestellen. De klant is koning. We nemen altijd alle tijd voor iedereen.
De klant laat het maar over zich heen komen, en vindt alles nog normaal ook. Tutoyeren je ongewenst en behandelen je als slaafje. Dat tutoyeren is weer een verhaal apart. Heel veel patiënten doen het. Ik mag er dan jong uit zien, maar normaal vind ik het niet, om met ‘je’ en ‘jou’ aangesproken te worden door Jan en Alleman.
Vanmorgen was mijn eerste patiënt zo’n man die je liever niet ziet. Hij heeft alle apotheken in de stad al gehad, maar is uiteindelijk bij ons terug gekomen. Na een hoop gezeur en trammelant ging hij weg bij ons, en zei met zoveel woorden dat we een waardeloze apotheek waren, waar altijd alles mis ging. Na een half jaar kwam hij terug, hangende pootjes. Andere apotheken waren nog slechter, aldus deze fijne man. Nu mogen wij weer voor hem vliegen en draven. Vanmorgen ik. Wat stond er op het recept van vanmorgen? SOKJES. Twintig paar. Sokjes?? Ik had de neiging om te zeggen: ga maar naar Hans Textiel. Het waren dus speciale sokjes, voor een kind met extreem eczeem, voorgeschreven door de dermatoloog. Maar voor je erachter bent wélke sokjes, ben je wel wat telefoontjes verder.
Ach, ik zanik wel, maar toch doe ik het graag. Ik hou van mijn beroep. Ik roep altijd dat ik de leukste baan van de wereld heb, en dat meen ik!
Een beetje waardering zou echter af en toe wel fijn zijn. Ik ben ook maar een mens.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

ik kom graag bij mijn apotheek (liever niet natuurlijk maar als het toch moet!) ze zijn erg vriendelijk en behulpzaam.
zoeken met me mee naar de beste en goedkoopste speciale pleisters (wat zijn die krengen duur!)
staan me met raad en daad bij, kortom, ik heb niets te klagen.
hoewel .... éénmaal, vlak voor sluitingstijd op een vrijdagavond, een paar jaar terug, hebben ze me de verkeerde, door de ziekenhuisarts voorgeschreven, afdekgazen meegegeven.
ik was woest, een mengeling van onmacht, zenuwen, liep inmiddels op mijn tandvlees van het heen en weer gesjees.
en toch ....
half 8 's avonds stond er een autootje van de apotheek voor de deur met de goede gazen.

alle lof aan het personeel !

xx

Anoniem zei

Je kunt nooit de leukste baan van de wereld hebben............die heb ik namelijk al!!!! *lol*
Nee hoor, wees blij dat je van je werk kan genieten! Als je chagrijnig naar je werk moet, lijkt me dat vreselijk. Kun je niet hier in de apotheek even de dames komen bijspijkeren? Want de woorden 'service' en 'klantvriendelijkheid' kennen ze hier absoluut niet!

Gonda zei

@Anne: Kijk, dat is nou een apotheek naar m'n hart, ze denken met de patienten mee! Zoiets zouden wij ook doen: achteraf iets laten bezorgen als blijkt dat je beter iets anders af had kunnen leveren!
Vaak krijgen we ook wél complimentjes, en daar doen we het voor!
Ik voel me overigens altijd erg betrokken bij veel patienten. Aan de medicijnen kun je vaak zien wat ze mankeren, en of het goed gaat of juist minder.... Ik vraag ook vaak hoe het er mee is, en ook vaak aan familie van ernstig zieke patienten. Dat soort belangstelling (gemeend) kunnen de meesten waarderen.

@Pike: Nietus!! IK heb de leukste baan van de wereld!
Service staat bij ons inderdaad hoog in het vaandel. Wij doen véél voor onze patienten.

Gwendolin zei

Bekend probleem in dit werkgebied. Jij hebt het nog een graad moeilijekr dan ik. Ik hoef de klanten tenminste niet te zien. Maar moet me wel hetzelfde opstellen. Bij sommige is dta echter onmogelijk. Wta wel fijn is, als iemand boos wordt en tegen je gaat schelden, dan kan je altijd de verbinding verbreken. In zo een winkel is dat wel wat moeilijker.

Anoniem zei

Ik kom haast nooit bij onze apotheek, maar als... dan hoor ik alleen klagen: dat het allemaal zo langzaam gaat. Dan denk ik, wees blij dat deze mensen zorgvuldig hun werk doen en jij niet met verkeerde medicijnen de deur uitgaat.

corinepien zei

Jammer dat je niet bij mijn apotheek werkt, dan zou het een stuk leuker zijn om er te komen.

*neemt zich voor om voortaan Goentah met U en mevrouw aan te spreken*

Anoniem zei

Logisch, toch? Iedereen verdient wat waardering op z'n tijd!

Anoniem zei

Murphys law...ik kan er over meepraten...een boterham met chocopasta die altijd met de pastakant op de grond valt. Altijd net het verkeerde boek hebben op school, net als je dacht de leerlingen te slim af te zijn. Maar gelukkig kan ik die lastige pubers in de klas snel de mond snoeren. "Hou je brutale commentaar maar voor je, anders ga je er maar uit" lol, jammer dat dat niet op gaat in een apotheek...

Gonda zei

@CC: Smaken verschillen... Ik hou niet van autorijden, dus het rijden op een bus lijkt me helemaal het toppunt ellende :-)

@Gwen: Helaas, ik kan mensen niet de deur uit schoppen :-) soms heb ik echt geen zin in al dat moeilijke gedoe, pfff...

@Helen: Wij zijn anders best snel :-)
Maar idd, veel mensen denken dat het een kwestie van een doosje van de plank trekken is...

@Corine: Precies!! Jij weet hoe het hoort ;-)
*voelt zich eindelijk begrepen*

@Oh!: We krijgen ook wel veel waardering hoor, alleen niet van de mensen van wie je het zou willen: de zeurpieten!

@Anonymous (I?): Ik zou dat af en toe dolgraag willen zeggen:-) Zo van: hoepel nu maar op en hou op met zanikken!! En waag het niet terug te komen vóór je je behoorlijk kunt gedragen!

Anoniem zei

o ik zie dat het posten nu wel lukt, alleen ben ik nu anonymous...?? lol, even kijken of het nu lukt met naam

Anoniem zei

Goentah, ik denk er over de studenten niet meer het veldonderzoek te laten verrichten,
dat dit voorjaar op het programma staat.
Je weet dat het de studie betreft naar de correlatie tussen fysiologie en psyche.
Maar je EQ is net zo gaaf als je IQ.
Waarom zouden ze zoeken naar de bekende weg? ;-)

Gonda zei

@J-J: Wow, wat een lovende woorden :-) Hmm... op zich wel jammer van die studenten... *vraagt zich af of er toch niet wat extra aanvullende onderzoekjes gedaan moeten worden*