woensdag, november 15, 2006

Kakelende kippen

Vanavond weer een werkbespreking gehad. Op de een of andere manier kom ik daar altijd een beetje geïrriteerd en onvoldaan vandaan. De agenda is zonder uitzondering te lang, de tijd die er voor de agendapunten staat is te kort, en het loopt steevast gigantisch uit.
Er is teveel gekakel en niet ter zake doend geouwehoer tussen de agendapunten door. Als dat afgekapt wordt, klagen sommige van mijn collega’s dat het dan gewoon een mededelinguurtje wordt. Iedereen heeft overal wel iets op te zeggen, en er worden vaak oeverloze en nutteloze discussies gevoerd. Totaal onzinnige wendingen van agendapunten. Het lijkt soms net een theekransje. Maar wel klaagt iedereen steen en been dat de werkbesprekingen te lang duren.
Voor vanavond had ik twee agendapunten ingediend. En allebei de puntjes zijn NIET aan de orde gekomen, omdat... precies, omdat het weer eens uit liep. GVD.
Tijdens de rondvraag heb ik daar mijn ongenoegen over uitgesproken, maar ik had het gevoel dat het gebagatelliseerd werd. “Dat komt nog wel een keertje.” En: “Je moet het maar per interne mail rondsturen.” En: “Het moet maar tijdens de donderdagochtendbespreking aan bod komen.” Eens per twee weken op de donderdagochtend hebben we namelijk een soort mini-bespreking, waar voornamelijk de nieuwtjes op geneesmiddelengebied meegedeeld worden. Dat zijn dus wel echte mededelingenuurtjes, in tegenstelling tot de tweemaandelijkse werkbesprekingen.
Ik voel me nu dus weer onvoldaan. De werkbespreking is een heel uur uitgelopen en mijn agendapunten zijn zomaar afgescheept. Iedereen heeft zijn eigen taken in de apotheek, en het is de bedoeling dat je verslag doet van je werkzaamheden. Behalve dat ik diabetes-assistente ben, ben ik ook contactpersoon van een organisatie (het AZB, oftewel het Apotheek Zorg Bureau) die apotheken ondersteunt op het gebied van afleveren van hulpmiddelen als verbandmateriaal, incontinentiemateriaal, drinkvoeding, catheters, diabetestestmiddelen etc.
Ik ben wel heel even aan het woord geweest over diabetes, over de komende prikdag die gepland staat voor 28 november (ik mag weer prikken!!), maar het AZB is echt een ondergeschoven kindje. Dat is dus wéér niet aan bod gekomen. Ik vraag me af wat voor nut mijn taak heeft als ik daar niks over kwijt kan.
De nadruk van de werkbespreking lag weer op de nieuwbouwplannen. Over een jaar gaan we verhuizen, naar een nieuw te bouwen locatie. Een heel nieuw gezondheidscentrum, waar een prachtige grote apotheek in gevestigd wordt, compleet met een aantal uitgifterobots.
Het gaat ons natuurlijk heel erg aan, we zijn allemaal reuze benieuwd naar de voortgang van de bouw, maar mij lijkt het handiger om van tijd tot tijd een informatieavond in te plannen over de bouwactiviteiten. Nu werd zeker de helft van de werkbespreking aan de nieuwbouw gewijd. Ik begrijp het wel, het is een hot item. De inrichting van de nieuwe apotheek kost de apothekers aardig wat hoofdbrekens. Iedere keer worden we weer met nieuwe bouwtekeningen opgezadeld. Onze inbreng is gewenst, maar er wordt nauwelijks gehoor aan gegeven. Alles wordt bekokstoofd door de inspectie en de apothekers. Ik heb het gevoel dat wij voor de vorm mogen mee praten, maar er wordt niet echt naar geluisterd.
Al met al vond ik het een onbevredigende werkbespreking. Alweer actiepunten die niet afgehandeld kunnen worden. Doorschuiven naar de volgende werkbespreking, die, zeker weten, wéér uit loopt en wéér een onbevredigend gevoel achter laat.
Wat mij betreft mogen ze afgeschaft worden, die werkbesprekingen.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Misschien mooet je de voorzitter van het overleg eens één op één hierover spreken en met construktieve ideeen komen. Je het al hele goeie dingen gezegd in je stukje. Soms is het makkelijker voor een voorzitter om dat onder 4 oen te bespreken. Dan laat je de man/vrouw in zijn/ haar waarde en bereik je wellicht meer.

moi zei

Slechte voorzitter!

Anoniem zei

Ik ben het eens met mijn voorgangers. De voorzitter aanspreken, al zal dat wel heel moeilijk zijn. Dit is echt heeeeel slecht vergaderen!

Anoniem zei

kan het voorzitterschap niet rouleren? dit is geen doorpakker. afkapper. ik snap heel goed dat je goed baalt. en zelf niet komen doe je ook weer niet. btw. wat prikken jullie laat?

Anoniem zei

op zo'n manier wel ja. Wanneer je over alles iets mag zeggen en het is onduidelijk wat er mee gedaan wordt is dat onbevredigend. Kan er niet een klein clubje afgevaardigd worden om de bouwaktiviteiten te volgend zodat er op de gewone werkbesreking tijd over blijven voor het echt werk?Dat bouklupje met dan om de zovvel tijd kort rapoort uitbrengen en dat kan nu juist via de interne mail

Anoniem zei

tjeee.... een typefouten ik ben een beetje moe...sorry

Gonda zei

@Pen: Ik zit ook in het MTO (management team overleg) en ik ga het daar ter sprake brengen. Er is wel vaker iets over gezegd, er zijn al wat veranderingen geweest, maar het is nog niet zoals het zou moeten zijn...

@Moniekie: In sommige opzichten wel, in andere weer niet. Het zou stukken strakker kunnen. Dat ben ik met je eens.

@Petra: De voorzitter is de beherend apotheker, hem aanspreken is niet zo heel moeilijk, maar hem ervan te overtuigen dat het anders moet is best lastig...

@Wies: Daar hebben we al mee geëxperimenteerd, maar er zijn maar weinigen die voorzitter willen zijn. De meeste punten worden bovendien door de apothekers in gebracht, dus is het voorzittersschap lastig leiden.

Het is de hele maand diabetesmaand! Niet alleen afgelopen dinsdag. Hééél veel mensen aan de balie gehad die dachten dat het dinsdag al prikdag was. Dat kwam volgens mij door de (foutieve) berichtgeving op de radio. Onze prikdag wordt door de KNMP georganiseerd, en er doen meer apotheken in mijn woonplaats aan mee.

@Pascha: Daar hebben we het ook al over gehad, over een 'bouwcommissie':-) Ik zal het tijdens het MTO nog eens naar voren brengen. Goed punt van je, dank!

Gonda zei

@Pascha: Nu je het zegt, hahaa :-) Ik heb er overheen gelezen. Ben ook een beetje moe...

Anoniem zei

Goh, het lijkt ons teamoverleg wel. Ook net een kippenhok inclusief het onnozele geneuzel. Gelukkig is mijn snavel groot genoeg om mijn punten elke week duidelijk te maken, maar regelmatig kom ik er ook erg chagrijnig vandaan...

Anoniem zei

Wat vervelend dat jouw agendapunt niet aan de orde is gekomen. Ik zou het even zeggen tegen de voorzitter.

Wat zijn uitgifterobots??

Gonda zei

@Rian: Ik wil niet de naam krijgen dat ik overal maar doorheen roep, dus vraag ik keurig het woord. Ik baal er dan wel van als het mis gaat, terwijl de kakelaars die geen agendapunten ingediend hebbben de boventoon voeren.
Ik snap hoe je je voelt na zo'n overleg! Inderdaad: chagrijnig.

@Hette: Ik heb vandaag alles wat ik kwijt wilde in een mail gezet en gecirculeerd. Wat ze er mee doen zal me worst wezen.

In apotheken komen steeds vaker robots, maar ze kunnen natuurlijk nooit de assistenten vervangen :-) Na het aanschrijven van een recept 'pakt' de robot de doosjes en deponeert ze in een opvangbak. Wij hoeven dus niet meer alles uit de lades te pakken. De ladenblokken worden veel kleiner. Er is nog genoeg wat niet in de robot past, denk bijvoorbeeld aan koelkast artikelen, maar het zal echt heel veel tijd schelen! Wij krijgen uitgiftepunten aan de balie, waar ook de etikettenprinters staan, dus dan kun je bij je patient blijven zitten. Nu staan we aan de balie, lopen weg om de medicijnen te halen, en komen weer terug. Veel rommeliger. De robots bewaken ook de voorraden. Het zal logistiek wel allemaal heel anders worden, maar het is een geweldige vooruitgang!
Snap je het nu een beetje? Vraag je moeder maar ;-)

Anoniem zei

vergaderingen mogen wat mij betreft ook van de agenda verdwijnen..bah..en dan heb ik ook nog zo'n collega die lacht om werkelijk alles. probleem is dat haar lach klinkt als een soort van kruising tussen een zeehond en een paard. Ben elke keer geneigd de vee arts te bellen..