zondag, februari 18, 2007

Tai Chi

Sinds een paar weken volg ik op mijn sportschool de lessen ‘Bodybalance’ van Les Mills. Normaal gesproken ging ik twee keer per week spinnen. En nog vind ik dat heerlijk om te doen. Ik voel me haast schuldig als ik tam sta te bodybalancen en er wordt in het zaaltje ernaast fanatiek gespind. Dan zou ik liever dáár zijn. Zelfs de instructeur vroeg al aan me of ik het niet leuk meer vond. Jawel dus, ik mis het best. Ik hou van actie en van tot de bodem gaan. Ik doe het nooit op halve kracht. Dat lukt me gewoon niet. Het is een soort geldingsdrang. Ik geef alles wat ik heb.
Nu heb ik echter van verschillende kanten gehoord dat mijn slokdarmklachten heel goed mogelijk van het fanatieke fietsen zouden kunnen komen. Het gebeurt niet zelden dat ik na afloop wat misselijk ben en een vage kramp in mijn maag voel. Gewoon van inspanning. Het is dus eigenlijk uit noodzaak geboren dat ik nu af en toe het veel rustiger Bodybalance doe.
Bodybalance is een combinatie van Tai Chi figuren en wat yoga. En geloof me, na afloop voel je al je spieren. Dat had ik niet verwacht. Ik heb doodordinaire spierpijn van een uurtje yoga!
Ondertussen ben ik die Tai Chi bewegingen zo leuk gaan vinden, dat ik me opgegeven heb voor een proefles Tai Chi. Echte Tai Chi, los van de sportschool en Les Mills. Mooie vloeiende bewegingen maken en je balans zoeken. Het ziet er prachtig en rustgevend uit.
Er zit een hele filosofie achter Tai Chi, het Taoïsme. Ook dat spreekt me aan, en ik wil uitzoeken of ik er wat aan heb. Ik wil niet alleen letterlijk mijn balans vinden.

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb hier een yoga video liggen. Dat is dus echt zwaar! Het ziet er makkelijk uit, maar dat is het niet. Ik doe het zelden ;)

Anoniem zei

Zal ik je nou eens wat vertellen: ik heb de laatste tijd als ik afgepeigerd van de sporstschool thuis kom ook last van mijn maag! Zou het 't zelfde zijn?

Maar ik ben helemaal geen yogatype!...

Anoniem zei

Taoisme is erg interessant. Zeker de moeite waard om wat meer over te lezen.

Anoniem zei

Geef Jud vandaag een aantal yogalessen voor haar verjaardag. Benieuwd wat ze er van vind.

Anoniem zei

Ik zou ook heel graag Tai Chi lessen gaan volgens, maar dat kan hier dus helemaal nergens. Dat is een nadeel van in zo'n groot dorp wonen. Yoga daarentegen kan wel weer hier, maar dan moet ik op maandagavond tien kilometer fietsen, dwars door het bos. En dat doe ik maar liever niet.
Ik ga binnenkort (als ik weer mag) beginnen met hardlopen.

Gerhard zei

Ik doe 'al' anderhalf jaar Tai Chi. Ben niet zo'n sportief type, maar dit is heerlijk. Ik kan het je beslist aanraden. Maar het is niet iets dat je 'even' doet, het is geen dansles. Er gaan jaren overheen voordat je (bij ons) door kan naar de gevorderden. maar dat geeft niet, we hebben hopelijk nog heel veel tijd.

Anoniem zei

Mogelijk dat verdieping in het Taoïsme je doet inzien dat het niet nodig is tot het uiterste te gaan (het klinkt moralistisch, maar zo bedoel ik het niet).

Anoniem zei

Grappig. In welk park sta je nu elke ochtend vroeg te bewegen? Want dat wil ik wel eens zien :)

Anoniem zei

Ik heb ook enkele lessen gevolgd hier op de fitness. Vond het erg leuk maar wel een beetje zwaar. Had toch wel spierpijn.

Christian zei

Altijd nog een alternatief voor mij wanneer de komende psycho-therapie geen rust geeft in mijn lichaam...

In november 1999 was ik trouwens een weekje in Beijing. Daar stonden 's ochtends (7 uur!) in het grootste stadspark zeker een paar honderd mensen te tai-chi'en. Hier heeft men het te druk met eerst koffie drinken en krant uitlezen eer de dag halfom is. :-)

Gonda zei

@Es: Ja, had ik ook nooit gedacht! Het ziet er zo simpel uit...

@Casper: Hmm... geen idee. Sport je (net als ik) ook op een lege maag? Ik ga meestal uit mijn werk, en eet pas als ik weer thuis ben. Dat schijnt slecht te zijn. Vooral spinnen, wat je in een voorovergebogen houding doet. Maagzuur loopt dan de verkeerde kant op.

Enne, wat voor type ben je dan wel? :-) Bij Tai Chi en yoga stelde ik me altijd zweverige tiepjes voor, maar dat ben ik ook absoluut niet.

@Pascal: En dat ben ik natuurlijk al aan het doen... Ik hoop dat het een soort turning point is.

@Wiro: Gefeliciteerd met haar verjaardag! Vond ze het cadeau leuk? Hartstikke origineel van je!

@BB: Hardlopen is ook lekker. Ik doe het ook, maar dan op een loopband :-)

@Gerhard: Wat gaaf dat je ook aan Tai Chi doet! Het gaat me in dit geval ook niet om de prestatie. Ieder doet wat ie kan. Ik zie wel hoe het mij af gaat... Het is best vermoeiend, mijn spieren gingen laatst zo trillen dat ik nauwelijks meer rechtop kon staan. Zwaar!

@Marius: Daar zit wat in. Ik weet niet wat het bij mij is. Misschien mijn perfectionistische inslag. Knap lastig in elk geval.

@Penguin: Ho ho, voorlopig hou ik het binnenskamers :-) Mijn katten zijn mijn publiek :-)

@Hette: Ja, je moet het niet onderschatten. Ga je er nog mee door?

@MP: Ik vind het fantastisch zoals die Chinezen het en masse doen!

Psycho-therapie? Heb ik iets gemist bij jou? Jeetje zeg. Ik ga je snel bijlezen, maar nu eerst naar de TV voor mijn favoriete programma's! Het is al begonnen zie ik :-)

Anoniem zei

Maar hoe is het nu met je slokdarm/maagklachten?

Anoniem zei

@Goentah, nee ik ben er niet mee doorgegaan. Ik heb gekozen voor de ruggymnastiek, omdat ik de hele dag zit.

Anoniem zei

Een mooie manier om je balans te vinden. Maar . . niet te hard er tegenaan!

Gonda zei

@Rian: Die acute pijn is weg, maar het voelt nog niet helemaal jofel. Wat vlagen van kramp en misselijkheid af en toe.

@Hette: Verstandig! Voorkomen van rugklachten dus...

@Hanscke: Ik probeer wel zure produkten te vermijden, zoals sinaasappelsap en wijn (helaas). Toch denk ik niet dat het daar door komt.
Stress is ook een factor die je niet moet verwaarlozen. Wie weet heeft het daarmee te maken. Tai Chi kan ook in dat opzicht helpen.

@Gerard: Of het wat is, moet ik nog bezien. Ik moet het in de eerste plaats leuk vinden. 7 maart is de proefles.
Maar ik zou ik niet zijn als ik die Tai Chi ook perfect zou willen doen.... Ik zou het niet uit kunnen staan als het me niet zou lukken. Nare eigenschap.

Anoniem zei

Hoe langzamer, hoe beter heb ik regelmatig gehoord. Er zijn heel wat mensen van karate overgestapt op Tai Chi, oorspronkelijk een vechtkunst. Als je het echt perfect wilt doen, word je ongeduldig, en dat is de manier om zeker te weten dat je het níet perfect doet. Tai Chi is langzaam en weloverwogen, m'n vader zweert erbij en m'n zusje is er geloof ik ook mee bezig.

Gonda zei

@Marijne: Hoe langzamer, hoe meer controle je over je spieren moet hebben. Ik zal proberen rustig te blijven. Het is geen turnwedstrijd :-)
Is het niks voor jou? Iets minder heftig dan met de bo.
Ik zal je op de hoogte houden van mijn bevindingen.

Anoniem zei

Ha Goentah,

Er is nog een 'voorloper' van Tai Chi: Qichong.
Tai Chi is een trage vechtkunst, Qichong gaat uit van dezelfde bewegingen maar is helemaal gericht op het beheersen van je lichaam, het laten doorstromen van je energie. Het schijnt heel goed voor van alles te zijn; rug, rsi, maar ook maagklachten en andere pijnlijke ingewanden.
Ik ben er net mee begonnen en het is best spannend. De sfeer van lessen schijnt alleen per leraar nogal te verschillen, net als bij yoga in feite.
Maar dat is te testen; ze doen vast ook proeflessen :)
Succes!