woensdag, juni 20, 2007

Bikini Girl

Sommige dingen snap ik niet zo goed. Ik was vanmiddag in de stad. Beetje rondslenteren, beetje kijken, niet naar iets in het bijzonder. Even bij de WE naar binnen, naar Vero Moda, de boekhandel, kortom, het gebruikelijke rondje. Er was niet veel nieuws aan kleding, behalve dat alles anders hing. Dat is een truc volgens mij: je denkt dat het nieuw is, maar het is alleen verplaatst. Je kijkt weer met vernieuwde interesse en uit een andere optiek naar dezelfde kledingstukken.
Ook even langs de sportzaak. Sportzaken verkopen tegenwoordig niet alleen sportartikelen, maar hebben vaak ook leuke shirtjes of slippers. En bikini’s! Een bikini kopen moet je niet plannen, dat moet je spontaan doen. Dan hoéft het niet en dan raak je minder gefrustreerd.
Bikini’s dus, in een spontane opwelling.
Ik zag er best wat leukjes tussen hangen, met genoeg stof om het lijf voor mijn probleemzones. Hoe het er daadwerkelijk uitziet, moet je altijd afwachten. Sommige bikini’s zien er nou eenmaal leuker uit aan het haakje dan aan je lichaam.
Pashok in. Geen spiegel te bekennen. Ander pashok in. Wéér geen spiegel. Naar de verkoper gestapt en gevraagd of ze ook pashokken met spiegels hadden. 'Nee, in de winkel hangen genoeg spiegels', aldus de verkoper.
Wat denken ze daar wel! Dat ik in een volle sportzaak in bikini voor de spiegel ga paraderen om te zien of er geen stukken borst uitpuilen, of om te checken of er geen ongewenste vetrolletjes boven het broekje uitpiepen?!
Echt niet. Nooit niet. Never.
Dat soort zaken wil je niet met anderen delen, dat moet je in een hermetisch afgesloten pashok (liefst wel met gedempt licht) en in volledige privacy kunnen onderzoeken. Geen verkopers om je heen die semi-vriendelijk vragen of ze je kunnen helpen, maar die ondertussen denken ‘Jezus, die ziet er niet uit’ en zéker geen andere klanten in de buurt die openlijk en ongegeneerd staren naar al je opbollende vetrandjes en uitpuilende borstpartijen.
Pas als ik vind dat mijn probleemgebieden niet extra geaccentueerd worden, dan pas durf ik me er mee in het openbaar te vertonen. Met openbaar bedoel ik zwembad of strand. Ik zou het Echt-Niet-No-Way in mijn hoofd halen om in bikini in een drukke winkel rond te lopen. En omgekeerd geldt hetzelfde: ik hoef niet zonodig te zien hoe andere vrouwen hun kritische delen en plein public keuren.

Afbeelding: 'Bikini Girl', Herman Brood

26 opmerkingen:

Anoniem zei

Vrouwen! Een paar logs geleden schreef je dat je een BMI van nog geen 20 hebt en nu kom je over als een hangbuikzwijntje. :)
Kun je niet een 'leukje' kopen en het thuis passen en eventueel ruilen? Trouwens best jammer voor die verkoper dat je er zulke opvattingen op na houdt. Denk ik. ;)

Anoniem zei

Ze zijn niet goed wijs bij die winkel! Wie gaat er nou in bikini de winkel in?
(welke zaak was het?)

Gerhard zei

Ik heb ook zo'n vermoeden dat jij qua uitpuilerigheid weinig hebt om je voor te schamen. Mijn BMI ligt in ieder geval een stuk hoger. Maar hoe dan ook, paskamers zonder spiegel, dat kan niet! Ze denken daar zeker dat alleen afgetrainde types in een sportzaak komen.

Anoniem zei

Gewoon schijt aan hebben en die winkel in !
Of bij Wehkamp kopen ;-)

Anoniem zei

Probleemzones of niet Goentah, dit zo klantonvriendelijk dat je er zelfs geen sportschoen nog wil kopen. Kunnen ze net zo goed met hun hele santemikmak op de markt gaan staan.

Anoniem zei

Bah! Wat achterlijk! En vooral omdat je dan ook nog zo'n idioot antwoord krijgt. Ik ga nu ook nooit meer naar die winkel. Waar was het? Dan ga ik ze pesten.
Ik geef je in ieder geval groot gelijk. Zou ik ook niet doen.

Anoniem zei

vreemde toko dit hoor...
hingen er geen 'candit camera's' in die zaak? of waren eht gewone cameraa's en wilden de bazen die hebben voor hun prive collectie?

Anoniem zei

Oh...ehhh...dat was ik dus hierboven

Gonda zei

@Epi: Epi Epi toch. Jij begrijpt weinig van vrouwen! ;-) Zelfs als een vrouw een negatief BMI heeft, vindt ze dat ze probleemzones heeft. Geloof me!
Kopen en thuis passen? Nah. Moet je weer terug als het niet naar je zin is. Het is de Hema niet!

@Es: Het was bij Bakker Sport. (Even negatieve reclame maken...) Ze zijn daar inderdaad niet goed snik. De verkoper was het wel een beetje met mij eens, maar volgens hem vond het hoofdkantoor dat passpiegels niet zo nodig hoefden...

@Gerhard: Ik zou me vreselijk bloot voelen als ik in bikini (die ik nog niet 'gekeurd' heb) in de winkel zou staan. Zelfs als ik een afgetraind lijf zou hebben zou ik me ongemakkelijk voelen...

@Anders: Jij hebt makkelijk praten zeg. Nee, da's niks voor mij. En Wehkamp doe ik niet aan. Als ik iets koop wil ik kijken en voelen en gepast hebben. Op een plaatje van een postorderbedrijf ziet alles er tip top uit. Gefotoshopped en wel. Daar begin ik niet aan.

@Marius: Op de markt zijn de prijzen waarschijnlijk een stuk lager. Een bikini van €50.- of meer koop ik niet zonder dat ik hem gepast heb. Inderdaad weinig respect voor de klant!

@Stoere Schrijfster: Zie mijn antwoord aan Es! Geen idee of ze in andere steden ook geen passpiegels hebben, maar in mijn plaats ontbreken die dingen dus. Bespottelijk!

@GobboE/anoniem: Hahaa! Daar heb ik niet op gelet. Ik heb alles teruggehangen en ben de winkel uit gelopen.
Dat zullen vast leuke beelden opleveren ;-), alhoewel ik me nauwelijks kan voorstellen dat er vrouwen zijn die wel gewoon in de winkel gaan staan passen.

Anoniem zei

Groot gelijk, bikini's (en lingerie) passen is al zo'n ramp, dan wil je in ieder geval een fijne, ruime paskamer met prettig licht en een spiegel. Het liefst twee, zodat je ook kan zien hoe het er van achter uitziet. Sommige winkels hebben het helaas niet begrepen! Wat ik trouwens wel prettig vind is dat ze tegenwoordig bijna overal mix & match bikini's hebben, want dat is ook zo'n ergernis als je verschillende maten boven en beneden hebt.

T. zei

Ik heb sowieso een hekel aan kleren passen, maar laat staan zwemkleding. Ik zou ook echt nooit van z'n leven zo de winkel in lopen zonder eerst zelf het resultaat te hebben gezien. Wat een toonbeeld van slecht inlevingsvermogen van die winkel. Gelukkig zie ik wel steeds vaker winkels waar wel paskamers zijn met spiegels. Minstens zo irritant zijn die net te krappe, niet sluitende gordijnen waardoor iedereen naar binnen kan gluren.

Anoniem zei

Wonderlijk toch eigenlijk dat je ander gedrag vertoont als je in een winkel staat of op het strand bent.

Anoniem zei

Ze zullen met de uitverkoop genoeg bikini's hebben. Nu de pashokjes nog.

Anoniem zei

Dit is werkelijk bezopen. Zelfs op de markt kun je je vaak nog wel ergens achter de kraam terugtrekken om te passen achter een gordijn met een spiegel.

Anoniem zei

Hihi wat een geweldig stukje!!! Inderdaad echt stom dat ze daar geen spiegels hebben. Hier bij Karstadt hangt op de lingerie-afdeling trouwens een bordje: voor mannen verboden. En gelukkig hebben ze ook nog spiegels in de pashokjes.

Irene zei

Nu doe ik tegenwoordig al uberhaupt geen bikini meer aan...maar als: dan niet midden in een winkel!! Zijn ze nu helemaal!

Anoniem zei

Ach dat geeft toch niks in een winkel lopen met bikini aan om te kijken of hij staat. Ik zou het juist wel grappig vinden als mensen dat wel doen.

Anoniem zei

Ik heb een bikini thuis gepast en daarna op een hol teruggebracht en mijn geld weer ontvangen. Ik moet er niet aan denken dat iemand mij met dat ding gezien had.

Anoniem zei

Ik moest erom lachen, je hebt volkomen gelijk!

Anoniem zei

Aktie 'spiegels terug in hok' kan wat mij betreft onmiddelijk aanvangen!

moi zei

Voorop gesteld dat het wel heel prettig is als er spiegels in een paskamer hangen! Echter, het is ook een feit dat zo veel vrouwen zo zitten met hoe ze bekeken/beoordeeld worden. Ik heb maat 46 en ik vind het best. Wat dat betreft kunnen we een boel van mannen leren!

Gonda zei

@Teddy: Daar noem je nog wat: de gordijnen van een pashok! Zo irritant! Doe mij maar een stevig klapdeurtje of zo. Liefst floor to ceiling.

@She: Nooit geweten dat dat 'mix & match' heette, maar dat is inderdaad een superuitvinding! Behalve uit verschillende maten, kun je ook nog uit verschillende modellen kiezen. Of effen gecombineerd met dessin. Ja, dat is een positieve ontwikkeling!

@Pascal: Echt een mannenreactie. Tss. Jij gaat zeker naakt winkelen? Onder de douche sta je per slot van rekening ook naakt ;-)

@Gerard: Ik zag van de week een advertentie van die sportzaak voor bikini's, in een huis-aan-huisblaadje. Ze kunnen ze aan de straatstenen niet kwijt!

@Ellahir: Inderdaad, zelfs op de markt heb je meer privacy!

@Hette: Dat is helemaal super: geen mannen in de lingerie-afdeling! Pas als het allemaal perfect blijkt te zitten, mogen de mannen het zien ;-)

@Ireen: Precies! Dan voel je je naakter dan naakt...

@Pollie: Jij bent de eerste vrouw die zegt dat je daar geen problemen mee hebt! Ik ben gewoon niet zo exhibitionistisch aangelegd...

@Hanscke: Hahaaa! Kijk, dát bedoel ik nou! :-) Jij snapt het.

@Richard: Jij kunt je tenminste inleven in een vrouw ;-) Goed zo!

@Dree: Ik zou haast overwegen om een klacht in te dienen bij het hoofdkantoor. Bij wijze van spreken dan. Heel klantonvriendelijk.

@Moniekie: Tussen 'gewoon winkelende mensen' voel ik me echt niet op mijn gemak als ik een bikini sta te keuren. Ik hecht misschien ook te veel waarde aan het oordeel van anderen. Of ik wil me teveel spiegelen aan alle broodmagere en gefotoshopte modellen. Beetje gestoord van me, dat wel...

Anoniem zei

Een waardeloze winkel is dat dan!

Anoniem zei

haha, nou is een spiegel in een pashok ook niet echt flatteus. vooral die bij de h&m niet met die achterkantspiegel.:(
toen ik 14 was had ik een vakantiebaan in een sportzaak. moest ik mijn kop om de hoek van het gordijn steken of het wel lukte met passen (van oerdegelijke badpakken) ;) en dat op die leeftijd....

Gonda zei

@Wiro: Uit het jaar nul. Ze moeten de spiegel nog uitvinden.

@Wies: Ohhhhh vreselijk!! Wat heb ik daar een bloedhekel aan als ze dat bij mij doen!:-( Tegenwoordig zijn de mensen veel meer zelfredzaam, en hoeven ze de goedbedoelde (maar doodirritante) adviezen van het winkelpersoneel niet meer.

Anoniem zei

Tjong, wat belachelijk. Benieuwd of madame de verkoopster wel in haar bikini het pashokje was uitgekomen!