maandag, oktober 06, 2008

Kerstkankers

Als je in september al pepernoten en aanverwante zooi mag verkopen, dan mag je in oktober best al even over Kerst kankeren. Ik word he-le-maal gestresst als ik alleen maar aan die verplichte dagen denk.
Hoe moeten we Kerst in vredesnaam regelen dit jaar??
We hebben te maken met een buitengewoon ingewikkelde situatie. Denk even mee:
Zijn kinderen. Mijn kinderen. Partners en (schoon)familie van kinderen. Mijn familie. Zijn familie. Exen. Nieuwe partners van exen. (Schoon)familie van nieuwe partners van exen. Exen van familie van nieuwe partners van exen.
Mijn God.
Voelt u ‘m?
Het is haast onmogelijk om op een behoorlijke manier Kerst te plannen. Het lukt domweg niet binnen de twee toegestane dagen. Vroeger had je slechts te maken met ouders en schoonouders. Ook niet altijd even gemakkelijk te plannen, want de koude kant had ineens óók allerlei soort familie. (Maar die moesten maar genoegen nemen met 2e Kerstdag of eventueel een speciaal daarvoor in het leven geroepen 3e Kerstdag. Ja kom op zeg, het moet niet te gek worden.)
Ik weet echt niet hoe we het dit jaar moeten regelen. Of toch wel. Ik kruip in een hol onder de grond en kom pas op 2 januari 2009 weer naar boven.

22 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij zijn vorig jaar gewoon een weekje naar Vlieland gevlucht!

Gonda zei

@Ton: Hoe reageerden de achterblijvers? Geen beledigde gezichten?

Anoniem zei

Mijn familie is niet half zo gecompliceerd als de jouwe maar ook ik ben bezig met vlucht-scenario's. We werken aan een hele originele: 'sorry we kunnen niet want we zijn echt enorm aan het klussen in huis je mag natuurlijk wel bij ons komen helpen'

Gonda zei

@Sekreet: Hihi, da's een goeie. Dan blijft iedereen vanzelf zo ver mogelijk weg :-)
Op zich vind ik het hartstikke gezellig als ze komen eten hoor, alleen niet met Kerst als het móet.

Anoniem zei

Dit jaar ben ik samen (voor het eerst) met iemand die dol op kers is, terwijl ik er juist ongelofelijk de pest aan heb. Daar moeten we dus ook nog even een oplossing voor zoeken.

En als ik jullie was, zou ik inderdaad gewoon een paar dagen samen de hort op gaan.

Gonda zei

@BB: Wie weet ga jij Kerst nu van een andere kant zien :-)
Mijn Lief ziet niet zoveel beren als ik wat betreft Kerst. Hij doet er veel relaxter over.

Anoniem zei

Ik heb juist heel erg veel zin in kerst! Lekker met de baby naar Nederland. Ons laten verwennen! Ja, wij zijn er helemaal klaar voor!

Gonda zei

@Hette: Haha, geniet er maar lekker van hoor. Later zijn de rollen omgekeerd ;-)

PS zei

Mijn schoonouders zijn vorig jaar met de kerst op vakantie gegaan. En ze hebben gelijk. Gewoon de boel even ontvluchten. Ik plan nooit meer wat met de kerst. Wie komen wil is welkom, en komen ze niet, even goeie vrienden. Geen verplichten.

Anoniem zei

Gewoon lekker even op vakantie zou ik adviseren, of open huis houden en een groot buffet maken. Lastig dit soort dingen, maar misschien dat er meer mensen in je omgeving niet zo zwaar aan tillen en zich niet gepasseerd worden. Ik ga nog even niet aan kerst denken, word ik niet vrolijk van, was vorig jaar in Engeland en had dat nu wel weer gewild, maar helaas....

Anoniem zei

Ik heb al 2 jaar achter elkaar kerst in Spanje gevierd en ik denk dat ik dat dit jaar ook maar ga doen. Helaas kan ik niet tot 1 januari daar blijven, moet werken tussen kerst en oud&nieuw. Zelfs ik ga weg, en dat terwijl ik niet eens een gecompliceerde familiesituatie heb.

Anoniem zei

Ik sluit me bij Ton aan: vooral voor zo'n eerste keer, vier lekker kerst elders. En beloof vooral niet dat het volgend jaar anders wordt.
Andere suggestie, kies zelf wat jullie het liefst willen. je kiunt het niet iedereen naar de zin maken.

Gonda zei

@Pascal: Maar je bent met me eens dat je wel van te voren moet weten wie er komen ivm de voorbereiding. Ik ga proberen deze Kerst ongedwongen te vieren. Geen gestress, ik geef me over!

@She: Bij een relatie hoort geven en nemen, dus zal ik met Kerst proberen mijn beste beentje voor te zetten. Mijn Lief vindt het namelijk wel heel leuk. Wie weet, ooit, later, dat we samen een paar dagen weg kunnen...
Voor jou is deze Kerst moeilijk. Sterkte!

@Esther: Dat zijn de (weinige) voordelen van geen kinderen en geen partner: doen wat je wilt met Kerst. Alles heeft zijn keerzijde ;-)

@Hanscke: Vorig jaar vierden we Kerst al samen (met kinderen uit beide huwelijken), dat ging eigenlijk best goed, maar was wel een heel geregel. Ook vanwege de afstand. Je blijft heen en weer reizen...
Trouwens, wat IK het liefst wil is niet hetzelfde als wat HIJ het liefst wil. Haha! Maar vandaag heb ik besloten dat ik er niet meer over ga zeuren en me aan ga passen aan de Kerstvierders :-)

Anoniem zei

Jullie willen nu niet precies hetzelfde, maar hij denkt er relaxt over, dus zeg je, "Lief, ik volg je, schrijf even voor me op hoe het gaat dit jaar, die zalige kerst van ons. Já, ik meen het, maar schrijf het wel even op."

Anoniem zei

Gewoon met je partner en de kinderen kerst vieren en verder geen gezeur. En wie het niet aanstaat, dat is hun probleem.

Anoniem zei

Mag ik bij je in het hol? ;-)

Anoniem zei

doe als wij: lekker naar terschelling met de kerst. nu al reserveren en aankondigen, na ja misschien een beetje laat. ;)
wij hebben tegelijk met de zomervakantie de kerst al geboekt. heerlijk, geen kadostress, behalve dan voor het eigen gezin, geen boodschappenstress, geen kook en geen eetstress. lekker helemaal niks, nada noppes.

Anoniem zei

Ik denk dat wij dit jaar de actie van Ton volgen. Waarom zou ik in die twee dagen alle familie moeten zien, waar ik de rest van het jaar geen enkel contact mee heb?

Anoniem zei

Het liefst zou ik naar warmer oorden vliegen tussen kerst en nieuw... maar spijtig genoeg zal er dat niet inzitten en zal het ook plannen worden!

Hella zei

Kaartjes sturen is ook zo'n drama.. Heeft die ons vorig jaar wel eentje gestuurd, Ja nu moeten we eigenlijk ook wel eentje terug sturen hé.. Ik vier kerst alleen met mn ouders.. Goed genoeg..

Anoniem zei

wees blij dat je moet schipperen tussen ouders, schoonouders en what ever.

Wij hebben niks meer te schipperen.

Kerst word met Kneteerman, knetter en kind gevierd.

Wel overzichtelijk maar ook verdomde eenzaam.

Anoniem zei

gewoon doen waar je zin in hebt, is geen optie?