dinsdag, december 16, 2008

Zwarte peper

Ik ben verslingerd aan versgemalen zwarte peper. Pittige grove stukjes die kleine prikjes op je tong geven. Nu vond ik zwarte peper altijd al tamelijk lekker, maar mijn verslaving heeft ernstige vormen aangenomen na het eten van een pastasalade met ongeveer vier ingrediënten. Eén van die ingrediënten was peper. Heel veel peper.
Na die salade had ik de smaak van peper goed te pakken. Mijn pepermanie was geboren. Een broodje filet americain zonder peper vind ik nu een flauwe hap, daar hoort veel peper op.
Maar dat draaien aan die molen… Voor ik een behoorlijk laagje peper heb geproduceerd, heb ik lamme handen en zere polsen.
Mijn liefje verraste me met een geweldig gadget: een elektrische pepermolen. Mét licht. (Heel romantisch.) De peperkorrels worden met een druk op de knop in precies de juiste grootte over mijn eten vermalen. Niet alleen over mijn warme maaltijden, ook over mijn broodbeleg. Als dat er zich voor leent natuurlijk, peper over jam doe ik nog net niet. Maar zelfs dat is niet vreemd: peper schijnt de zoete smaak van aardbeien te accentueren. Ik geloof het onmiddellijk. Zodra er weer verse aardbeien zijn ga ik het uitproberen.

Zomerse pastasalade
-pasta
-tomaat
-gare kip
-grof gemalen zwarte peper

Ingrediënten door elkaar husselen en op smaak brengen met zout en mayonaise.

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha, goed om te lezen. Ik zag de electrische pepermolen ookal in een paar folders voorbij komen en mijn interesse was gewekt. Tijd voor de aanschaf dus.

Anoniem zei

Ha, ha, ik ben ook een zwarte peper freak, maar ook allerlei sambal soorten. Het kan me niet pittig genoeg zijn. OT: ik ben weer verhuisd. ;-) (zie url)

Anoniem zei

Zomerse pastasalade in de winter? Tja, het is weer wat anders.
Ik hou helemaal niet van peper maar mijn man wel. Dus als hij kookt, zit er altijd peper doorheen. Van die balletjes.

Anoniem zei

Ja! Peper! Veel graag!

Anoniem zei

Zou het met de recessie te maken hebben dat we peper weer op waarde gaan schatten? Je bent klaarblijkelijk niet de enige: er komen er hier meer uit de kast! Ik heb het laatste halfjaar ook al zo'n zwartepepermanie. Zwart, niet wit inderdaad. Het malen doe ik vooralsnog wel handmatig, hoewel ik nu zo'n ouderwetse buitenmolen met een paard overweeg. Qua vers ben ik tegenwoordig helemaal van de gaarroene.

Anoniem zei

Mmmm...lekker draaien met die molen;)

Anoniem zei

Hmmm, lekker. Ik ben er ook dol op. Maar op aardbeien toch maar suiker!

Anoniem zei

Lijkt me een heerlijke maaltijd - we eten ook vaak Thais, goed pittig, ers, fantastisch. De Chinees er tegenover heeft het loodje gelegd.

Anoniem zei

Haha, de vader van mijn ex heeft ook zo'n molen inclusief lichtje. We moesten vorig jaar erg lachen toen hij hem tijdens het kerstdiner tevoorschijn toverde!

Anoniem zei

Ik heb nog niet zo heel lang een pepermolen, ik blijf het nog even handmatig doen. Maar peper is heerlijk

Anoniem zei

Trouwens, erg mooi wordt het hier en ook leuk dat je je nu 'gewoon' Gonda noemt!

Anoniem zei

Tja, ik ben allergisch voor peper :-( Dus voor mij ff niet !!

Anoniem zei

Ik wist niet eens, dat er elektrische pepermolens bestonden. Ik doe het nog met zo'n ouderwetse, lekkere grove korrels 4 seizoenen peper. ;-)

Anoniem zei

Heerlijk ja! Voor die aardbeien kan ik je ook balsamico-azijn aanbevelen. Ooit wil ik graag een Peugeot, voorlopig maal ik nog met ikea.

Anoniem zei

Ik ben helemaal verzot op versgemalen 4 seizoenen peper, zo gek dat ik ik van mijn vriendin een elektrische pepermolen heb gekregen, kijk maar :
http://www.madbello.com/wordpress/?p=3226