zondag, maart 19, 2006

Onnodige onzekerheden

Hoe zie ik er uit? Staat dit me wel?
Zonder op te kijken van de TV antwoordt ze: Ja hoor, staat je goed.
Je keek niet eens! Je zegt zomaar wat om me blij te maken!
Zuchtend draait ze haar hoofd om naar mij en zegt ongeïnteresseerd: Staat je leuk.
Echt?
Jaaahaaaa!! Stil nou even, ik ben TV aan het kijken!
Je vindt het dus níet leuk, het staat me niet. Krijg ik er dikke benen in?
Neeeheeeee!
En een dikke kont ook nog. Zal ik wat anders aantrekken?
Ik zei toch dat het leuk was! Het kan best. Hou nou eens op met zeuren! Haar hele houding drukt uit: 'Stoor me nou niet!'
Zie je wel, ik lijk er dik in...
Ok dan, als jij dat dan zo graag wilt horen: het is geen gezicht!
Wat is er dan mis met dit rokje? Ik vind het zelf best geslaagd eigenlijk.... Ik ga nu twijfelen aan mijzelf.
Nu kijkt ze me vol aan, aandacht weg van de TV. Wat wil je nou horen. Dat je niet dik bent, en geen dikke kont hebt en dat het rokje leuk staat? Je weet best dat het je goed staat en je bent niet dik! IK ZEG TOCH DAT HET LEUK STAAT!!
Dus het kan echt wel? Heel eerlijk? Wanhopig doe ik nog een laatste poging om haar een complimentje te ontfrutselen om mijn zelfvertrouwen op te vijzelen.
JAAAAAHAAAAAAAAA!!

Zucht. Al wat ik wilde was een bevestiging dat ik er leuk uit zag. Ik was best tevreden met mijn eigen spiegelbeeld, maar ik kan zo verdomde onzeker zijn. Ik had éven een gemeend en spontaan complimentje nodig.

Vorige week zondagochtend: Ik kom beneden, de woonkamer in, klaar om naar de Opera in Amsterdam te vertrekken. Met zorg mijn kleding gekozen, opgemaakt en opgetut. Ik wéét dat ik er leuk uit zie.
Heee! Wat zie je er leuk uit! Niet eerst ‘goedemorgen’ of iets in die geest. Nee, een verraste, spontane en eerlijke uitroep!
Kijk, dát bedoel ik nou! Zoiets is uitstekend voor mijn zelfvertrouwen. Waarom kon ze dat tóen niet gewoon even zeggen!
Vrouwen kunnen soms ook zo moeilijk doen! We zitten maar raar in elkaar...

28 opmerkingen:

Anoniem zei

Zet een fototje online en laat uw lezers oordelen... of vind je dat eng?

Anoniem zei

ja doe een foto!

Anoniem zei

whahahah, ik moest als eerste aan de reclame denken van Mac Donalds, dames die kiezen voor de mannenburger en heren die de rol als vrouw daardoor aannemen.

ja, wij dames vragen eerder een bevestiging over het uiterlijk dan heren. misschien kijken wij meer tegen onszelf aan zoals wij denken dat de ander tegen ons aankijkt.
want gek ... ik heb nog nooit een man horen vragen, "vind je niet dat mijn bierbuik in deze broek dikker lijkt?"

Gonda zei

@Pascal: Brrr...ja eng! Het heeft niet zoveel zin overigens, ik luister toch alleen maar naar wat ik wil horen :-)

@Pascha: Ik heb ooit wel eens een fotootje geplaatst op dit weblog, dat is genoeg!
Ik had bij deze post een ander plaatje willen uploaden, maar Blogger deed weer eens eigenzinnig :-(

@Anne: Mannen maken zich niet zo druk om uiterlijk als vrouwen, terwijl ze daar (soms) meer reden voor hebben!
Die reclame met dat laarzen passen is inderdaad grappig!

Anoniem zei

En ook ik moest meteen aan de MD-reclame denken! :-)

Dat zelfvertrouwen komt vanzelf met de leeftijd, op een gegeven moment doe je je eigen zin en heb je er lak aan, wat een ander vindt. Als jij zélf maar tevreden bent.
(Getver.. nou klink ik echt al als een ouwe muts :P)

Gonda zei

@Helen: Als het met de jaren komt, had ik het allang moeten hebben :-) Soms heb ik het wel hoor! Maar ik blijf het belangrijk vinden wat anderen van mij denken. Zucht.
*is ook al een ouwe muts*

Anoniem zei

Bent u ook al van middelbare leeftijd? ;-)

Anoniem zei

Kijk, jij kan daar dan weer een logje over schrijven. Ik kom niet verder dan:

- Goh, nieuwe jas?
- Ja.
- Dacht ik al. Biertje?

Anoniem zei

*wordt nooit een ouwe muts*

Zelfvertrouwen zal misschien met de jaren moeten komen, maar soms vraag ik me af wanneer die jaren dan komen......

Gonda zei

@Helen: Heet dat middelbaar? Gatver :-( Dat klinkt zo belegen :-(

@Marcel: En het wàs geeneens een nieuw rokje! Kejjenagaan.

Gonda zei

@Pike: Ik voel me JONG!! En bij tijd en wijlen hèb ik zelfvertrouwen :-S
Toch is een gesprekje zoals hierboven wel zoals ik ben.
*is geen ouwe muts maar een stomme muts*

Gwendolin zei

kom je daar nu pas achter? hihi.

Maar geen reden om onzeker te zijn. en natuurlijk mocht je toch ene complimentje willen kan je ook gewoon zeggen. "Zeg ff dat ik er leuk uitzie want ben wat onzeker" ;)

Gonda zei

@Gwen: Ik dik het natuurlijk een beetje aan :-) Maar zo zitten vrouwen wel in elkaar. Inderdaad, waarom niet gewoon eerlijk erom vragen!

Anoniem zei

Is echt een vrouwending denk ik. Een hele log schrijven over hoe ik eruit zie... nee dat red ik echt niet ;)

Gonda zei

@Rèlf: Biertjuh? :-)

Anoniem zei

Jees, dat ze dat niet snapte. Tja, dat zelfvertrouwen moeten we toch uit onszelf halen. Maar ja, waar leer je dat?

Anoniem zei

Ik wil niet heel erg corny zijn, maar ik heb gemerkt dat het uitlijk niet zoveel boeit. Als ik eens m'n dag niet heb, m'n haar niet zit en de leuke kleding in de was zit, dan nog zijn er vrouwen die met me willen praten :) Je moet gewoon een leuke uitstraling hebben, en ik "voel" dat je die wel hebt :)

Anoniem zei

Ach, dan denk ik altijd maar weer terug aan die vrouwelijke collega die een paar jaar geleden tegen me zei, toen ik net binnen was, "Wat zie je er slecht uit, Oh!"

Mijn reactie was een welgemeend, "Dank je wel."

;)

Gonda zei

@Moniq: Dochters zijn niet altijd even complimenteus :-)

@Gerard: Wow, dat is pas een compliment! :-)
*groeit door toegenomen zelfvertrouwen en huppelt vanavond de schouwburg in*

@Oh!: Daar was je vast blij mee. Pfff... Zó eerlijk hoeft nou ook weer niet!

Irene zei

Bij ons thuis is dit een hele dodelijke: 'Hoe vind je m'n nieuwe broek/trui/jas?' 'JE KAN HET HEBBEN'. Nou, dan weet je het wel, het is dus niks.

Anoniem zei

Ik heb gelukkig een vriend die op het juiste moment de juiste opmerking plaatst! Heerlijk!
Zou dat komen omdat hij geen Nederlander is? (--> romantischer?)

Petra zei

Of de opmerking maken: Apart...

Anoniem zei

Mijn zoontje maakt regelmatig een positieve opmerking, en daar bloei ik van op.
Tja tis een man ;-)

Anoniem zei

"Wat vind je hier van?"
"Het is anders."

Ook zo'n leuke opmerking....

Gonda zei

@Ireen: Met andere woorden: niet mijn smaak, maar als jij er blij mee bent...

@Hette: Ik ben jaloers! En zegt ie het ook als je er niet om vraagt?

@Petra: Jakkes, ja... Dat betekent zoveel als: ik vind het helemaal NIKS!

@PT: Zoooo hee! Die heb je goed opgevoed! Hoe doe je dat? Kinderen zijn ook gewoon eerlijk! Mijn dochter zei vroeger ooit eens: het is best mooi, maar mijn oogjes vinden het niet zo mooi... (goeie, hè!)

@Esther: Dat valt in dezelfde categorie als 'apart'. :-( Je hebt het zeker nooit meer aangetrokken?

Anoniem zei

Hij let heel erg op details, en als mama een rok aan heeft met panty's dan valt dat op, want ik draag zelden rokjes ;-)

Anoniem zei

ik heb net zo'n zoon als PT, die ziet als ik naar de kapper ben geweest, nieuwe kleding aan heb en ook bekijkt hij welke schoenen of laarzen er onder mijn rok moeten!
oog voor details (heeft hij beslist niet van zijn pa)een nadeel, als hij vindt dat het echt niet kan wat je aanhebt blijft hij het de hele dag door herhalen en nu met zus ..... elk rokje is te kort, niet dat hij het niet mooi vindt ....

Gonda zei

@Anne: Ik heb geen zoons, maar ik krijg daar nu bijna spijt van! Nee hoor, geintje :-) Mijn dochters kunnen wel meedenken wat betreft kleding, maar soms moet ik het wel uit ze trekken....
Het grappige is, ik mag me vooral niet te 'mevrouwerig' kleden. Ouwe-truttenkleding dus :-) In sommige winkels mag ik ook niet kijken! Dat is voor ouwe dikke vrouwen, aldus mijn dochters :-)