woensdag, april 05, 2006

Stommiteiten



Vanmorgen zag ik een matzwart geverfde Eend rijden. Dat is iets wat je helemaal niet verwacht bij een auto. Een auto hoort te glimmen. Eventueel een metallic glansje erover. Maar mat en dof, nee. Geen gezicht. Alsof hij in de zwarte grondverf was gezet. Het was letterlijk een Lelijke Eend.
Dit deed mij denken aan mijn vader. Hij was zuinig op zijn auto, zoals mensen die het vroeger niet breed hadden zuinig zijn op alle door hard werken verdiende spullen. Auto en andere eigendommen werden zorgvuldig onderhouden. Van tijd tot tijd zette hij zijn auto in de was, om hem dan glimmend en glanzend uit te poetsen. Hij kon echt met genoegen naar het resultaat kijken, en je moest om de haverklap en tot vervelens toe horen en bevestigen hoe mooi zijn auto glom. Trots op zijn werk.
Op een dag deed hij iets stoms. Met een schuursponsje verwijderde hij aangekoekte resten van vogelpoep en andere zaken die je liever niet op een auto ziet. En nijdig dat ie op zichzelf was toen hij door had wat voor onherstelbare schade hij had aangericht! De motorkap was veranderd in een dof, mat vlak. Niet meer glimmend te krijgen met wat voor wonderwas dan ook.
We mochten er nooit meer over praten. Als je al eens over die motorkap begon, riep hij meteen: ‘Hou je mond!’ Nog steeds nijdig op zichzelf. Hij wilde er niet meer aan herinnerd worden. Die motorkap was hem een doorn in het oog geworden en de glans was letterlijk en figuurlijk van zijn auto af.
Wij zouden zijn kinderen niet zijn als we hem er af en toe toch flink mee plaagden. ('Pa, wat glimt je auto mooi!') Het ‘hou je mond!’ werd op den duur met een verholen lach geroepen. Gelukkig kon hij er achteraf wel de humor van inzien.

19 opmerkingen:

Anoniem zei

Hetzelfde verhaal voor mijn vader, maar die ging nog verder en kwastte er nieuwe lak op...

Anoniem zei

Hét grote voordeel van mat is natuurlijk wel dat je er veel minder snel krassen, deuken of vlekken in/op ziet.

Anoniem zei

Toch wel zielig voor je pa...

Gonda zei

@Petra: Ik denk dat in dit geval overschilderen het nog erger zou maken... Zo slim was ie wel dat ie dat niet deed!

@Wiro: Dat is misschien wel zo, maar het stond gewoon heel lelijk. Het eerste wat je opviel aan de auto was die motorkap. Door het gematteerde leek het ook nog eens een andere kleur te zijn geworden!
Overigens rijd mijn moeder nog steeds met die auto. En iedere keer als ik er naar kijk moet ik weer aan mijn vader denken.

@Pascal: Het was ook heel sneu. Hij baalde zo ongelooflijk van zichzelf... En hij was nog net nieuw ook!

Anoniem zei

Het kan erger: mijn vader heeft zijn eerste gekochte auto binnen een week total-loss gereden. Ieder jaar stond de auto weken voordat we op vakantie gingen langs de stoeprand. Benauwd als-ie was dat hem weer zo iets zou overkomen.

Gonda zei

@Tom: Ai... Dat was behalve een deuk in de auto waarschijnlijk ook een flinke deuk in zijn zelfvertrouwen.
Behalve wat lullige inschattingsfoutjes heeft mijn vader gelukkig nooit schade gereden.

Gonda zei

@Hanscke: Wat gemeen van je om je vader te laten denken dat ie het zelf gedaan had... Shame on you! :-) Maar ik kan het wel begrijpen..
De auto waar mijn logje om gaat is een VW golf stationwagon. Heb je hem soms zien rondrijden? :-) Mijn moeder maakt er nu nog de wegen onveilig mee!

Anoniem zei

Haha, arme pa!
Maar wel een geluk voor jullie, eindelijk geen gezeur meer over die glimmende auto voor de deur.
Sinds die dag vieren jullie ook elk jaar een alternatief bevrijdingsfestival?

Anoniem zei

met het schuursponsje was wel al het poep verwijderd natuurlijk :-)
(volgens mij zijn alle vaders 1 x zo dom met het wassen van de auto,)

Anoniem zei

Lijkt mijn autootje wel op die foto!!!
Alleen ik heb niet met een schuurspons over mijn motorkap gewreven!!!

Gonda zei

@Eric: Zeg dat wel: arme Pa... Hij kon zichzelf wel voor z'n kop slaan. En nee, het was zeker géén feestdag. Die auto bleef altijd gevoelig onderwerp :-)

@Anne: De auto was nog nooit zo schoon geweest, maar wel totaal bedorven... Ken jij dan meer mannen die dit soort dingen doen? Ik ken wel mannen die dure anti-aanbakpannen schoonmaken met schuursponsjes... Net zo dom.

@PT: Het fotootje heb ik gewoon van internet geplukt, zomaar een auto dus. Maar zo ongeveer zag de auto er wel uit! Zelfs de kleur, alhoewel iets donkerderrood.
Vrouwen doen dit soort dingen niet :-)

Christian zei

Damn, dat dan toch iemand het eens waagt met een schuursponsje zijn auto lekker te soppen. En schuren uiteraard. :-p Nadien heeft hij zijn bolide laten overspuiten?

Gonda zei

@McPhisto: Nee, de auto is nog steeds in dezelfde (matte) staat! Ik denk eigenlijk dat mijn vader te zuinig was om zijn auto over te laten spuiten. Hij gaf wel graag geld uit, maar dan aan andere dingen :-)

Anoniem zei

hahahahaha....tja eigenlijk is een matte auto veel handiger

Gonda zei

@Pascha: Die Eend deed me denken aan een soort beroete kachel. Maar volgens mij zie je er juist wel alle viezigheid op. Geef mij toch liever maar glimmend!

Anoniem zei

Misschien was de doffe eend wel van Donald Duck?

Anoniem zei

da's het probleem bij die mannen Goentah, óf ze maken niets schoon óf ze doen het zeer grondig!
JA, ik ken ook een man die met een schuurspons dak en moterkap poepvrij heeft gemaakt, ik ken er ook een die een witte bh in de kookwas deed, en iemand die zo grondig de wc schoonmaakte dat de trekker van de stortbak aflag.
mannen ..... ach ze zijn wel liefffff

Gonda zei

@Oh! Het was vast zijn broertje uit de zwart/wit tekenfilm-periode :-)

@Anne: Mannen kunnen zich inderdaad helemaal op schoonmaakwerk storten!
Wel zonde van je bh... Maatje te klein geworden? :-)

Anoniem zei

zelfs als poetsdoek was het niet meer te gebruiken.