dinsdag, mei 22, 2007

Vandaag

Vroeg opstaan, file (2x), cursus, auditing (intern en extern), procedures, werkprocessen, implementeren (dat woord kwam ongeveer iedere twee minuten langs), certificering, kwaliteitshandboek, driegangenlunch (inclusief tonijnsalade die ik heel dapper geproefd heb in het kader van mijn voorgenomen poging om van mijn visfobie af te komen), rollenspellen (wíe heeft dat toch bedacht?), video-opnames (god, wat ben ik lelijk en wat heb ik een rare stem), chocoladekoekjes, koekjes zonder chocolade, chocolade zonder koekjes en een vette huiswerkopdracht voor de vervolgcursus over drie weken.
Zo zag mijn dag er uit en hier speelde zich dat allemaal af:

27 opmerkingen:

Anoniem zei

Oei dat lijkt verdacht veel op een teambuildingcursusweekend. ;-). Drukbezet programma hoor! Heb je het allemaal een beetje overleefd?

Gonda zei

@Hette: Ternauwernood!
Het was geen teambuilding (we waren maar met z'n tweeen van onze apotheek), maar een cursus interne audits.

Anoniem zei

Haha, ik ken het en ik mag volgende week weer twee dagen, inclusief hotelovernachting

Anoniem zei

Druk! En interessant =:~) En die koekjes en chocolade klinken ook niet verkeerd.

Anoniem zei

Dus echt een dagje uit is het nu ook weer niet! De gedachte "leijk te zijn" lijkt me misplaatst, heeft een oneigenlijke bron. Wat je ziet, is meer de nabootsing en weten geobserveerd te worden in een rol waardoor je je ongemakkelijker kunt voelen en minder natuurlijk bent in je beweging. Weg met die idee van lelijkheid dus.

Gonda zei

@Peng: Het is een mooie locatie, maar lastig te bereiken. Zeker 's ochtends! En geen mogelijkheid om er met openbaar vervoer te komen. Mag je daarom blijven slapen? Ik was eerlijk gezegd blij dat ik weer thuis mocht slapen :-)

@Marijne: Superleuke cursus! Behalve die video opnames dan.
Ik heb me ingehouden met de lekkernijen. Het stond zo asociaal om alles op te eten...

@Marius: Het was wel een welkome onderbreking van mijn dagelijkse apotheekwerk.
Misschien heb je gelijk wat betreft lelijkheid, maar ik kon echt niet naar mezelf kijken. Heel confronterend. Daarom nuttig, denk ik.

Gerhard zei

Been there, done that!
;-)

Gonda zei

@Gerhard: Inclusief koekjes/chocola? :-)

Anoniem zei

Dat lijkt me daar niet echt in een achterstandswijk te liggen.
Zijn er nog video-opnames gemaakt toen je die tonijnsalade probeerde?

Rollenspelen! O, die lessen Nederlands en Maatschappijleer. *gruwel* Dank voor de fijne herinnering.

Gerhard zei

Goentah: Dat weet ik niet meer. Wel dat we na het eerste avondprogramma met de cursusleider (een Brit) veel te veel whiskey hebben gedronken in de bar en dat toen de volgende morgen iedereen een enorme kater had. Behalve de cursusleider!

Gonda zei

@Epi: Het was een landgoed, en ligt schitterend! Na de lunch hebben we heel even in de tuinen gelopen.
Met het vis-eten gaat het steeds beter, ik blijf 'oefenen':-) Zelf klaarmaken doe ik het nog niet, een dooie rauwe vis in mijn keuken/koelkast is nog nét iets teveel van het goede...
Is het trouwens 'rollenspelen' of 'rollenspellen'? Ik twijfelde, maar denk inderdaad dat het met één l is. Nou ja, lamaar, ik ga 't niet verbeteren.

@Gerhard: Oeioei, niet zo slim :-) Whisky kan heftig vallen....Wij hadden slechts thee en koffie, maar het was dan ook overdag.

Anoniem zei

Volgens mij gaan er veel te grote budgetten verloren aan dit soort dagen. Zoals Gerhard al zei: was daar, deed dat... wie niet ? 't Lijkt wel een must om dergelijke cursusdagen te houden. Meestal 'n hoop lucht met 'n powerpuntje en 'n multoband... Het zal wel makkelijk te verrekenen zijn met de belastingen !
En rijk dat 'n aantal slimme, snelle organisatiebureautjes ervan worden...

Gonda zei

@Anders: De cursus was ongetwijfeld (te) duur. Toch ben ik niet helemaal met je eens. Ik zou certificeren van zorg geen hoop lucht willen noemen. Jij profiteert daar ook van, ook al zie jij dat anders. Het betekent kwaliteit en vooruitgang.
Wat let je trouwens om ook niet slapende rijk te worden! Start je eigen consultancy, maak een PP presentatie en deel een paar ringbandjes uit. Voila! :-)

Anoniem zei

Ziet er niet slecht uit...

Anoniem zei

Helaas bepaald niet alleen het certificeren van de zorg ( of je er nu voor of tegen bent) voor de kwaliteit ervan. Maar tegenwoordig ook de 'marktwerking', die er zonodig moest komen. Het zou voor kwaliteitsverbetering en lagere kosten zorgen ? Ik heb daar nog weinig van gemerkt.

Anoniem zei

Maar je hebt toch wel wat geleerd mag ik hopen??

Anoniem zei

Ja, waarom staan er altijd zoveel schaaltjes met koekjes tijdens zo'n cursus. En niet te vergeten al die pepermuntjes en de vijf uur snack. Ik voel me vaak schuldig na zo'n cursus!

Gonda zei

@Pascal: Locatie én cursus waren helemaal goed!

@Anders: Door middel van (interne) auditing wordt er getoetst of er volgens de procedures gewerkt wordt. Je verzamelt feiten. Pas daarna komen er externe audits. En als dat in orde is, is de certificering pas rond. Het is dus wel degelijk een middel om de kwaliteit te verbeteren!

Veel mensen weten niet dat er bij ieder recept in de apotheek aan medicatiebewaking wordt gedaan. Pas als er problemen met medicijncombinaties zijn wordt het gemeld. Eigenlijk zouden we aan positieve medicatiebewaking moeten doen ('meneer Anders, dit middel kunt u veilig gebruiken naast uw andere medicatie'), dan zou de patient er wat van merken.
Lagere kosten gaan helaas niet vaak samen met kwaliteitsverbetering. Het gekke is dat dat wel vaak het belangrijkste voor de patient is: de kosten. Niet helemaal logisch. Daarvoor moet je bij het ministerie zijn.
Ik snap je wel een beetje, hoor. Maar achter de schermen gebeurt meer dan je denkt. Heel anders dan pakweg 20 jaar geleden. Niemand wil meer terug naar die tijd.

@BB: Ja! Afgezien van het feit dat de cursus leuk verpakt was (locatie, lunch, lekkernijen) was het inhoudelijk een goede cursus!

@She: De 5-uur snack liepen we mis: toen stapten we in de auto op weg naar huis :-) Maar voor een dagje mag je best wat schransen :-) (Ik voelde me niet schuldig!)

Anoniem zei

Leuk! Interessant! Maar inderdaad ook spannend... :-)

Anoniem zei

'Rollenspellen' is de meervoudsvorm van het zelfstandignaamwoord, het spel an sich dus. 'Rollenspelen' is het werkwoord, het spelen van een rollenspel. Denk ik.

Ik las overigens eerst 'kwaliteitshanddoek'. Misschien in de verwachting dat er ook zwembad- of saunasessies zouden volgen.:)

Anoniem zei

Dus de apotheker gaat ook al voor certificering. Zo'n cursus op zo'n locatie is natuurlijk nooit weg. ;-)

Gonda zei

@Stoere Schrijfster: En druk ook. Maar leuk!

@Epi: Dus ik heb het onbewust toch goed gedaan. Denk ik :-)
Maar jeetje, jij maakt het wel spannender dan het was... al weet ik niet of ik met die mensen in een sauna had willen zitten... :-) Hopelijk krijg ik die beelden de volgende cursusdag van m'n netvlies :-(

@Gerard: Niet de apotheker, maar de apotheek! Wij! Alles!

Gonda zei

@Epi (bis): Je was zeker een beetje koortsig toen je het logje las? Letters die voor je ogen dansen... De b gaat vanzelf wat op een d lijken :-) Neem een paar paracetamol en zweet het er uit. Sterkte met je gesnotter!

Anoniem zei

Hahaha, nee toen was ik nog niet koortsig maar het was op mijn vrije woensdagochtend.
Misschien hebben mijn ogen soms een eigen wil.

Ik ga af en toe naar de sauna en weet dat er ook collega's van me gaan. Gelukkig heb ik ze er nog nooit gezien. Wel een keer een vriendin (maar ze was al gekleed en ik niet, oneerlijk!) en de plaatselijke wethouder (zonder stropdas).

Anoniem zei

He, beetje meer zelfvertrouwen hoor!!

T. zei

Bijzonder intensief voor één dag! Waarom worden die dagen toch altijd zo volgepropt? Op een gegeven moment treedt er verzadiging op en neem je niets meer op. Ik vind het trouwens heel dapper dat je toch van die tonijnsalade hebt geproefd.

Anoniem zei

Dit is een beetje mijn werk. Ik heb voor een ziekenhuisapotheek ook een kwaliteitssysteem opgezet wat inmiddels een paar jaar gecertificeerd is. En ik heb ook mijn eigen bureau en nee je word er niet steenrijk van als je het doet vanuit een roeping om werkelijk de kwaliteit te verbeteren. (Weet wel dat er con-collegas zijn die dat wel doen) Het kostenaspect en kwaliteit? Deze discussie werd ook gevoerd in de voedingsbranche lang geleden. Inmiddels weten we van iedere stukje vlees van welk beest die afkomt, wat dat beest te eten heeft gehad etc. En dat heeft meer dan een paar mensenlevens gered. Bij een ziekenhuisopname weten we vaak niet eens wat de patiënt voor een geneesmiddelen gebruikt, welke er in de ambulance, op de EHBO of tijdens de operatie zijn toegediend. Er moet nog zoveel gebeuren in de zorg en ja dat kost geld, maar bied ook veiligheid als je erbij denkt dat jij ook degene kan zijn die in het ziekenhuis wordt opgenomen.