zaterdag, mei 26, 2007

Cheers!

Mijn achtertuintje (nou ja, het stukje grond achter mijn huis) moet het hebben van de sporadische momenten dat ik 'de geest' krijg. De ‘Heilige Geest’, zoals mijn vader het altijd noemde als ik wat in mijn kop kreeg. Dat gebeurt niet vaak, maar vanmiddag vond ik mijn overwoekerde plaatsje zo verrekte storend, dat ik gewapend met bezem, handschoenen en snoeischaar als een bezetene te keer ben gegaan.
Natuurlijk is mijn groene container veel te klein voor de berg tuinafval die er nu ligt. Maar ik heb het maar wel mooi gedaan! Zelfs de wilg gesnoeid, voordat die weer zo groot is dat zagen de enige oplossing is. Het lijkt wel of er steeds meer scheuten aan dat kreng komen. Het wordt een soort knotwilg. Een knot-stam dan, want alles ontspruit aan een stammetje van ongeveer een meter hoog. Bij het omzagen van die wilg, een flink aantal jaren geleden alweer, dacht ik dat alle ellende van die boom verleden tijd zou zijn. Forget it. Hij blijft gewoon doorgroeien. Ik zou een paastakkenhandel kunnen beginnen.
Ik ga mezelf nu heel decadent trakteren op een glas wijn. Of twee glazen. Of drie, dat hangt er vanaf hoe het valt op mijn nuchtere maag. Ik heb het verdiend. Vanavond lukt het me niet om te drinken, dan ben ik mijn eigen BOB. Slecht geregeld. Ok, eentje kan ik drinken. Meer niet, ik zou waarschijnlijk zo relaxed gaan rijden dat ik een gevaar op de weg word. Mijn eigen rijkwaliteiten kan ik maar beter niet te erg overschatten.

Cheers!

22 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is het nadeel van tuinen, je moet al dat groen bijhouden. Heb er ook een hekel aan. Maar als het er dan leuk bijstaat geeft dat wel een goed gevoel. Geniet van je wijntje(s) :)

Anoniem zei

Eentje maar? Nou, afijn, ik beschouwde je toch al niet als een zuipschuit. ;-)

Anoniem zei

Proost Goentah. Je hebt 't verdiend. Rij voorzichtig vanavond, toevallig heb ik vandaag ook een stukje uit eigen tuin.

Gonda zei

@Es: Leuk is eigenlijk niet het juiste woord... Het ziet er nu minder verwilderd uit :-) Maar nog steeds veel te doen....
Ik had voor het eten 3 wijntjes op, met als gevolg dat ik ná het eten (en voor de verjaardag waar ik naartoe moest) een uur heb liggen pitten :-(

@Pascal: Gek dat mensen altijd van mij denken dat ik keurig en beschaafd ben :-) Ik kan aardig innemen, maar niet als ik moet rijden!

@Gerard: Eén wijntje, uitgesmeerd over de hele avond. Netjes hè? :-)
Het lijkt wel of iedereen in zijn tuin bezig is!

Anoniem zei

'Aanpakken wat me het meeste stoort' was een poosje terug je gedachte en je houdt woord naar jezelf. Oh, verwen jezelf zeker, maar op nuchtere maag? Wens je fijne vrije dagen!

Anoniem zei

Ik vind wilgen hele mooie bomen, tenminste treurwilgen. Knotwilgen hebben altijd iets droevigs als ze zo op een rijtje langs een sloot in de polder staan.

Anoniem zei

Heerlijk, in de tuin werken! Niet teveel, want dan wordt het te netjes. En daarna (of al tijdens het werk) jezelf belonen hoort er eigenlijk bij.
Wel toepasselijk dat je juist met pinksteren de 'Heilige Geest' krijgt.

Zo'n wilgje heb/had ik ook. Ooit als tak in de grond gestoken waarna hij pijlsnel een meter of zeven groeide. Na klachten van de buren heb ik hem afgezaagd en mocht hij een tijdje een knotwilg zijn. Maar het consequent blijven verwijderen van nieuwe scheuten en de hulp van een opdringerig bamboebosje houden hem nu kort.

Dat 'iedereen' (ikke niet:-() in zijn tuin werkt is niet zo vreemd: het was het advies dat Voltaire zijn Candide na een wereldreis aan 'ons' liet geven: "maar laten wij onze tuin bewerken." :-)

Anoniem zei

Zo gaat dat bij mij en mijn achtertuin ook. Met de voortuin heb ik dat veel minder, want daar moet ik gras maaien (yuk!).

Anoniem zei

Niks zo lekker als met een voldaan gevoel achterover leunen en dan een goed glas wijn te drinken. Of twee.

Gonda zei

@Marius: Slechts één project aangepakt, maar er blijven nog vele over...
Wijn op je nuchtere maag valt juist heerlijk, hahaa! Je moet wel weten wanneer je moet stoppen... dat wel. (Ik was op tijd!)

@She: De meeste mensen denken net andersom: treurwilgen zijn droevig :-) Ik wilde dat mijn wilg een beetje ging treuren, dan zijn de takken wat makkelijker te snoeien. Het gaat bij mij alleen maar de lucht in :-(

@Epi: Het Heilige-Geest-moment is alweer voorbij, terwijl Pinksteren nog maar halverwege is :-) Of zou er nog wat komen? Ik denk het niet, waarschijnlijk ben ik morgen alleen maar heel lui.

Jeetje zeg, wat ben jij belezen! Je kent je klassiekers! Ik heb het verhaal van Candide even opgezocht. Grappig, ik vond mijn eigen naam terug! (bijna dan) :-) Ik voel me haast aangesproken!:-) Ik begreep ook dat het meer uit verveling was dat ze het land gingen bewerken:-) "De mens is niet geschapen om te rusten."
Zo leer ik nog eens wat...

Trouwens, Epi, je had best in de tuin kunnen werken. De zon heeft zich nauwelijks laten zien:-) Of ben je nog wat kwakkelig?

@BB: Mijn achtertuin is echt heel erg, de schade beperken is het enige wat ik kan doen...
Voor heb ik voornamelijk tegels. Om mijn auto neer te zetten.

@Champagne: Klopt! Het smaakte prima!

Anoniem zei

Het regende hier nog al eens Cunegoentah. ;) Mijn tuintje bleef tot ver in de middag te nat om er met plezier in te werken. Qua gezondheid zou het wel weer lukken.
Zo belezen ben ik niet hoor, maar dat boekje van Voltaire sprak me destijds erg aan. Waarschijnlijk omdat ik van tuinieren hou.:)
Veel plezier met het luieren morgen.

Anoniem zei

misschien ligt het nu aan mij maar of jij hebt al gedronken voordat je dit stukje plaatste of ik heb al gedronken, ik begrijp er niets van. ;( / ;).
maar voor een paastak kan ik dus wel bij jou terecht volgend jaar?

Gonda zei

Hahaa! Cune etc. Jaja :-) Die Cune etc werd erg lelijk op haar ouwe dag (las ik). Shit zeg, geen leuk vooruitzicht. Maar ze was wel supertrouw, dat siert haar. Overigens doet Candide me denken aan een of andere nare schimmel :-)

@Wies: Nou, het lijkt me duidelijk: jij hebt gedronken :-)
Ik had eerst gedronken, en toen weer even niet (toen viel ik in slaap) en toen, vele uren later, weer eentje. Snap je?
Paastakken mag je zelf bij mij komen afknippen! Voor je hele buurt.

Anoniem zei

Je kunt paaseitjes in je boom hangen. Dat geeft vast een leuk effect. Maar ik vind het heel dapper van je. Ik heb geen groene vingers en ook geen zin denk ik.

Gerhard zei

Hoe kan het dat ik allemaal spannende berichten in Google Reader zie maar ze hier niet aantref? Ik schrok ervan!
(Deze mag je weggooien als je dat wilt...)

Gerhard zei

Ik zie het al, het zijn oude berichten over de brand. Waarom Google ze ineens ziet is mij een raadsel. Sorry voor deze verwarring.
Overigens hebben wij onze tuin voor het eerst sinds jaren nu ook een beetje op orde. Lastig spul, natuur. Het doet maar.

Anoniem zei

Heerlijk! Een tuin, een glas wijn... wat wil een mens nog meer. Geniet ervan!

Anoniem zei

Ooo, groeit dat echt zo goed? 'ziet mogelijkheden tot hoge boomschutting' Stekjes!

Anoniem zei

@ Marijne: gewoon takken diep de grond in steken en het groeit.
@ Goentah: Candide en schimmel, dat had je nou niet moeten zeggen. :S :)

Anoniem zei

Hahaha...een paastakkenhandel :)
Probeer het eens, die dingen zijn nog geld waard ook :)
Maar soms willen bomen gewoon niet stuk ;)

Gonda zei

@Hette: Ik heb ook geen groene vingers, maar het moet af en toe.
Paaseitjes zouden in het niet vallen bij al dat wilgengedoe. Ik eet ze liever maar meteen op :-)

@Gerhard: Ik denk dat je die spannende berichten ineens ziet omdat ik mijn logs aan het labelen ben. Ik had geen idee dat ze nu weer als nieuw op Google te zien zijn. Oud nieuws dus!

@Stoere Schrijfster: Jij hebt een idyllisch plaatje in je hoofd. Zo is de werkelijkheid bij mij niet... Het is een wildernis, met tuinmeubelen die totaal verweerd zijn :-) Op zich kan ik er best een glas wijn drinken, maar gezellig is anders...

@Marijne: Begin nooit aan een wilg! Dat groeit de pan uit. Je kunt hem van me krijgen! Of doe wat Epi zegt: steek een paastak in de grond, en het jaar erop heb je een volwassen wilg!

@Epi: Lekker romantisch, hè? ;-)

@GobboE: Zie je mij als langs de kant van de weg zitten met een bundel wilgentakken? :-)
Het is wel een ideetje om die boom vlak voor Pasen te snoeien :-)

Anoniem zei

Dat is de bedoeling ook! Een natuurlijke schutting! En een wilg is toevallig ook nog eens 'mijn boom'. Treurwilg. Nou ja, ik houd mij aanbevolen als je er eens wat van kwijt wilt en er een slap bakje koffie voor terug wilt hebben.