woensdag, juni 06, 2007

Fucked-up

Wat nu weer.
Zet ik de TV aan, krijg ik op bijna alle kanalen een prachtig blauw scherm. Heel animerend, maar niet heus. Wat rondzappend merk ik dat sommige kanalen er nog wel zijn, maar dan op totaal andere plekken. Alleen NET 5 (ik noem het altijd NET 9, omdat die zender bij mij op kanaal 9 zit) zit op zijn oude vertrouwde plekje. Voor de rest is alles fucked-up.
Godver.
Ik herinner me het weer. Laatst lag er een grote oranje envelop op mijn deurmat. ‘Allemaal Digitaal’, stond er met schreeuwende letters op. Ik had eerlijk gezegd niet veel zin me er in te verdiepen, dus het belandde op de stapel nog-te-lezen-post.
We zijn dus digitaal gegaan. Dat betekent dat ik mijn analoge zenders niet meer kan ontvangen.
Als ik het goed begrijp.
Als ik de rest ook goed begrepen heb, kan ik voor € 10,- een ontvanger aanvragen, die mij weer in staat stelt de meeste TV zenders te zien. Bij een snelle blik op het lijstje zie ik dat de BBC en BBC World er niet op staan. Zelfs geen CNN! Shit!
Foetsie.
De brochure doorworstelend kom ik er achter dat ik voor een ‘luttele’ € 13,95 per maand een uitgebreider pakket kan kopen waar die zenders wel bij zitten. Voor nog meer geld per maand kun je nog meer troep krijgen. Zenders waar nog nooit iemand van gehoord heeft, en waar niemand van wil weten. “The Hallmark Channel”, “NostalgieNet”, “Golfers TV”, “Zone Reality”, om er maar een paar te noemen.
Wat moet je er mee.
Ik wil helemaal geen veranderingen, ik haat veranderingen. Ik hoef niet digitaal. Maar ik vrees dat ik er niet onder uit kan. Mij werd niets gevraagd.
Ik ga zo’n kastje bestellen. Tien euro dan maar, om minder te krijgen dan je had. Pure afzetterij.
Dan komt nog het probleem van het installeren. Mijn god. Ook dat nog. Ik mag me nu digitaal noemen, maar ik blijf een verschrikkelijke digibeet.

33 opmerkingen:

Anoniem zei

Meid, laat je toch niet van alles aansmeren...

Gonda zei

@Anders: Blauw dan maar? 't Is wel mijn lievelingskleur, maar toch...:-(

Anoniem zei

Wil je beweren dat de kabelmaatschappij bij jou alleen nog maar digitale tv biedt? Dat lijkt me sterk. Ik zou nog maar eens goed informeren. Is er toch een standaard analoog pakket maar is de zenderindeling veranderd? Waarom zou je nu net5 nog wel kunnen zien? Ik zou de kabelmaatschappij maar eens bellen voordat je dingen gaat bestellen die niet nodig zijn.

Anoniem zei

Hé, wat vreemd!?! :S Dat is zomaar gebeurd? Ik dacht dat je tegen een extra bedrag voor digitaal zou kunnen kiezen, niet dat het je door de strot wordt geduwd. Maar waarschijnlijk zijn 'ze' al een fase verder.

"Ik wil helemaal geen veranderingen, ik haat veranderingen." Hear hear! (Hoewel, soms zijn veranderingen best prettig.)

Hier kwam de UPC in november een kastje voor digitale ontvangst aanbieden. Een half jaar op proef, gratis. Het stond het hele halve jaar netjes in de verpakking, cellofaantje er nog omheen, in de keuken weggestopt. In april kon de doos-met-kastje retour UPC. Ook gratis.:)

Gonda zei

@Peng: Ok, ok, ik ga eerst iemand vragen of hij al mijn zenders weer tevoorschijn kan toveren. Zelfs dat kan ik niet.
Waarom NET 5 wel zal wel toeval zijn. Zelfde kanaal. Ik word wel een beetje pissed van dit gedoe, dat begrijp je.

@Epi: Ik zal nog wel iets gemist hebben. Soms belandt er iets bij het oud papier wat achteraf niet had gemoeten.
Maar ik kan dus ook analoog blijven? Zonder kastje? Ik ga die brochure nóg maar eens doorworstelen :-(

Inderdaad zijn niet alle veranderingen negatief :-) Je moet nou eenmaal wél in beweging blijven.

Gonda zei

@Epi: Eh.. beweging? Haha, ik bedoelde het figuurlijk :-) Bewegen is goed voor de mens ;-)

Anoniem zei

Hahaha, ja hoor.:)
Ook Penguin denkt dus dat je analoog zou moeten kunnen blijven. Misschien is wegens wat zenderwijzigingen de boel eens flink op z'n kop gegooid.
Als je die brochure niet meer hebt kun je de info waarschijnlijk ook vinden op de teletekst van het kabelaarinfokanaal (als dat te vinden is). Anyway, veel succes er mee.

Anoniem zei

Ik snap even weinig van dit soort zaken als jij, dus kan je niet helpen. Maar hey, je bent niet alleen! ;)

Anoniem zei

Geen paniek; dit is louter promotie, maar je kunt analoog blijven - alleen alles opnieuw instellen.

Anoniem zei

Kan me inderdaad niet voorstellen dat de mogelijkheid om analoog te blijven je wordt ontnomen.

maar irritant is het zeker!

Gerhard zei

@Goentah: En dan ben jij nog jong en mondig. Maar wat van alle oudjes, die er helemaal niks van snappen en niet een slimme (klein)zoon of dochter hebben die het even voor ze bijstelt. Die kijken er een jaar tegenaan voordat iemand ze komt helpen...

Anoniem zei

Heh wat raar dat je zo´n kastje moet aanschaffen. Voortaan dan toch maar beter de documentatie doorlezen.
Maar ik vind het nogal een vreemde gang van zaken. Ze kunnen mensen daartoe toch niet verplichten?

Anoniem zei

Ja.. slimme jongens zijn het bij die kabelmaatschappijen. Hier proberen ze je ook digitaal aan te smeren. "als u gaat verhuizen mevrouw, dan maar gelijk digitale televisie?" Nou, egnie dus!
Alleen even je kanalen opnieuw installeren idd en have fun!

Anoniem zei

Dat kan met een afstandsbediening, aangezien je niets te verliezen hebt: alle mogelijke knopjes indrukken tot je hem de zender ziet zoeken. Of een dochter vragen!

Anoniem zei

We hadden het hier laatst ook, alle zenders stonden op een andere plek behalve RTL4 geloof ik. Maar er was geen blauw scherm, alles sneeuwde. Echt heel arelaxed om alles weer opnieuw te moeten instellen. Gelukkig bewaar ik alle gebruiksaanwijzingen in één doos. Kan me net als de anderen niet voorstellen dat jij echt digitaal moet gaan, bellen dus naar die maatschappij!

Anoniem zei

goentah, ik denk dat je de tv weer even automatisch moet laten zoeken naar je (analoge) zenders. ze zijn ws. wat in de war gegooid ivm. veranderingen naar digitaal. maar helemaal weg kunnen ze nooit zijn. zet hem op. je kunt het!!! ;)

Anoniem zei

Stap 1: bel je kabelbedrijf
Stap 2: zeg op (waarschijnlijk moet dit schriftelijk...)
stap 3: koop (in Duitsland) voor € 45,- een "free to air" kastje met raamantenne
Stap 4: sluit 't geheel aan op je televisie
stap 5: geniet van Ned 1,2 & 3, Je plaatselijke regionale zender (hier Omrôp Fryslân, bij jou waarschijnlijk TV Rijnmond ofzo ?) en hier ook NDR 1...
stap 6: zet, wanneer er niets 'op' is het toestel uit (dat is de grote knop rechts of links-onder op je toestel) en speel 'n spelletje, lees een boek (zo'n kartonnen kaft met geschreven pagina 's erin), ga naar buiten, kruip achter je p.c., doe eindelijk weer 'ns iets in je tuin of vermaak je kinderen en/of echtgenoot...

T. zei

Hier in Den Haag hebben ze laatst ook alles omgegooid en ik dacht dat mijn t.v. kapot was. Hele avond sneeuw op de t.v. Gelukkig heb ik een televisie met een knop die alle zenders automatisch in de juiste volgorde zet. Misschien ook iets voor jou? En ik dacht altijd dat digitale televisie alleen voor extra zenders was, maar ik weet er ook te weinig vanaf.

Anoniem zei

Dat zijn van die plaagstootjes van de kabelbedrijven: alles omgooien. Ook wij kregen van UPC bijna letterlijk een digitale doos in de handen gedrukt, maar die hebben we geweigerd. Er zit niets anders op dan de boel opnieuw inprogrammeren. Heb je de gebruiksaanwijzing nog?

Anoniem zei

Ik had een jaar of 20 terug een collega die weigerde kijk-en luistergeld te betalen. Toen was dat nog een halsmisdrijf. De rechter gaf hem gelijk toen hij opmerkte dat hij alleen naar videos keek, dat de reguliere zenders van hem verwijderd mochten worden. Tegenwoordig wordt je op een ander manier gedwongen.

Anoniem zei

Ik heb nu 120 kanalen, en ik heb het per 1 juli afgezegd. Gewoon een basispakket. Ik word gek van het aanbod.

Capt. Corsaire zei

Mijn kabelboer wilde me ook digitale tv aansmeren. Hij gat het me een ½ jaar op proef. Zelfde bedoening als bij jouw: alle zenders opnieuw opzoeken. Dat kwaliteitsverschil, waar de kabelboer zo hoog van opgaf, zag ik niet. Voor mij was het hetzelfde beeld. En die extra zenders, zoals Halmark, lifestyle en zo, daar zit ik niet echt op te wachten. Bovendien vond ik het geheel het extra geld niet waard. Dus heb ik de hele zaak weer ingepakt en teruggestuurd en kijk nu weer heel tevreden analoog

Anoniem zei

Pfft, je kon wel boos wezen!, maar ik herken mezelf hierin. Ik ben benieuwd hoe het afgelopen is

Anoniem zei

Ik snap dat je dat waardeloos vindt. Ook voor 10 euro er een apart kastje bij kopen begrijp ik niet. Als de gemeente wil dat je digitaal gaat, dan moet het kastje bij de prijs inbegrepen zijn vind ik.

Anoniem zei

Waardeloos pakket. ITV en Channel 4 enzo zitten er niet in en dus zelfs BBC niet zeg je?! UPC maakte het in Adam nog bonter, die bezorgden dat digitale ding gewoon en dan moest je zelf maar zorgen dat je hem terugstuurde...

Gonda zei

@Allen: Ik begrijp nu dat het een agressieve manier van reclamemaken is. Ik blijf dus mooi analoog :-) Dan maar geen BBC :-( Overigens kreeg ik zaterdag nóg een schrijven. Een soort herinnering. Ze kunnen de boom in.
Voorlopig kijk ik veel naar Net 9 eh pardon Net 5 :-) Nederland 1 heb ik ook al ontdekt, maar ik vergeet steeds waar hij zit. Hulp is onderweg bij het herindelen van de zenders! Misschien probeer ik het eerst zelf wel, maar ik denk dat dat puur frustratie oplevert :-(

@Anders: Hahaaa! De hele dag TV Rijnmond is haast nog erger dan Net 5 :-)
Je hebt wel gelijk, het merendeel is pulp.

Anoniem zei

:) Verander NOOOOOit je zenders. Want je dag zal nooit meer hetzelfde zijn :)

Gonda zei

@Pluuusje: Ik zal wel moeten, want alles staat nu kriskras door elkaar. Alleen Net 5 nog op 9. Ik zoek me steeds helemaal een ongeluk. Het was niet mijn idee, hoor!

Anoniem zei

Tja, over agressief beleid gesproken. Mijn kabelmaatschappij beweert het kastje te hebben geleverd en wil er nu geld voor zien. Maar je snapt het al: geen kastje gezien. Nu is het een wellus-nietus strijd geworden, en dreigen ze mijn aansluiting af te sluiten. Ze doen maar, stap ik naar de rechter. Want ook al zijn ze de enige aanbieder in de regio, ik laat me niet onder druk zetten.

Anoniem zei

Pfff... Zwaar irritant inderdaad.

Anoniem zei

Ja, dat probleem ken ik.
Kom je thuis van een lange werkdag, wil je even ontspannen en wat tv kijken en wat krijg je dan?
Een traktatie dat je het eerst al je zenders weer bij elkaar mag sprokkelen...geweldig.

Je hebt een leuk log overigens.
Vind je het goed als ik een linkje aanleg?

Gonda zei

@Mick: Zo erg heb ik het nog nooit gehoord :-( Ze houden er dus ook nog een beroerde administratie op na.

@Stoere Schrijfster: Dit soort veranderingen vind ik dus niet fijn. (De kanalen zitten nog steeds niet goed, maar de zenders waar ik regelmatig naar kijk kan ik vinden!)

@GobboE: Dank voor je compliment! Tuurlijk, be my guest! Jij stond al bij mijn feeds :-)
Eén vraagje: hoe spreek je 'GobboE' nou uit? Met een 'oe' op het einde, of op z'n engels als 'Gobbow', of misschien als 'Gobbo-é'? Niet dat het wat uit maakt, hoor, just curious!

Anoniem zei

Iedereen spreek GobboE anders uit Groentah, dus jouw versie is net zo waardevol als de rest ;)

Meestal wordt het op de Nederlandse manier uitgesproken, met een 'oe' klank, maar de 'ow' klant vind ik ook mooi...maar nu heb je nog geen antwoord, of wel? ;)

Je bent overigens gelinkt. ;)