zaterdag, september 15, 2007

This file cannot be deleted

Herinneringen…. Ze kunnen mooi zijn, maar ook pijnlijk. Zolang dat laatste het geval is, stop ik ze diep weg, en pijnig ik mezelf slechts af en toe door ze naar boven te halen. Ooit zal het helemaal pijnloos zijn.
De laatste scherpe randjes van het verdriet slijten al aardig. Het verleden heeft geleidelijk aan een plaats gekregen. Een cliché-uitdrukking, maar pas nu begrijp ik de betekenis er van.
Opruimen, schoon schip maken en loslaten hoort bij de verwerking van verdriet. Het grofvuil heeft al heel wat oud zeer van me mogen ontvangen, en nu zit ook de prullenbak van mijn computer vol met afval. Documentjes die me een klein prikje in mijn hart gaven. Niet zozeer vanwege de inhoud, maar vooral door de herinnering aan bepaalde periodes uit mijn leven. Zakelijke brieven die ik opgeslagen had, maar ook uittreksels en samenvattingen uit mijn apothekersassistentenopleiding. Dat was een heftige tijd. Niet de opleiding, maar die tijdsspanne. De meest turbulente tijd van mijn leven. Aan sommige gebeurtenissen denk ik niet graag terug, en wil ik nooit meer herinnerd worden.

Er is veel in mijn digitale prullenbak beland tijdens mijn drang tot opschonen, maar weg is het niet. Het is mijn bagage, iets wat ik voor de rest van mijn leven bij me draag. Het staat op de harde schijf zogezegd.
(Tussen twee haakjes, ik stond versteld van mijzelf dat ik zulke intelligente uittreksels geproduceerd had. Jeetje zeg, wat knap! Ik herinner me dat mijn samenvattingen onder mijn klasgenoten circuleerden, iedereen wilde een kopie, zelfs de docente vroeg een kopie toen ze er een onder ogen kreeg.)

Ik kwam ook documentjes tegen die me deden glimlachen. Herinneringen aan mooie gebeurtenissen, aan goede tijden. Ook dat knaagt een beetje. Zag ik het mooie toen niet? Herkende ik het domweg niet? Of moet je eerst door een dal voor je het weet?
Eén documentje wil ik met u delen, ik had het ooit geschreven voor in het clubkrantje van de scouting van mijn dochters. Ik vind het een grappig stukje. Het was een leuke, gezellige tijd.

"Een jaar lang heeft hij trots bij ons op de kast gestaan: het wasbolletje. Een wasbol op een sokkeltje. Het riep steevast vragen op van gasten en bezoekende familieleden: ‘Wat is dat nu weer?!’ En iedereen vond het een geweldig originele vondst, zo’n wasbolletje als wisseltrofee. Ik was erg aan dat ding gehecht geraakt.
Iets minder leuk was de reden waarom dat bolletje bij ons heeft staan pronken. Iedere week kreeg ik namelijk een vuilniszak vol stinkende, vaak naar terpentine ruikende oude lappen. Deze lappen worden op het Landje gebruikt als theedoeken, handdoeken en duizenddingendoekjes. Heel vaak zat het weer erin, maar dat deerde niemand. Na een kookwas, met voorwas en lekker ruikende wasverzachter, zag het er meestal weer toonbaar uit en ging de ‘schone’ was weer richting Landje.
Ondanks al dit gemopper heb ik graag de vuile was voor de Willies gedaan. Ik vond het bijna jammer dat er op een gegeven moment een afwasmachine op het Landje kwam. Dat betekende zeker de helft minder was.
Tijdens de jaarlijkse BBQ werd het tijd om het wasbolletje door te geven. Met pijn in mijn hart heb ik hem nog een laatste aai over zijn bolletje gegeven. Dit jaar mag hij bij de familie*** op de kast pronken. Hopelijk zorgen zij goed voor hem…(en voor de vuile was!).

Dag lief bolletje"

Gebeurtenissen vormen je tot wie je bent. Ik ben wie ik ben, dankzij en ondanks. Vanaf hier gaat het verder. Het wasbolletje is niet meer, vuile was wil ik niet meer, het verleden is voorbij. Ik ga nieuwe, mooie herinneringen maken. Bewust, zodat ik ze later nog herken.
Heel af en toe mag ik best een beetje weemoedig zijn over hoe alles gelopen is. Zoals nu bijvoorbeeld…

26 opmerkingen:

Anoniem zei

Zoals je deze zomer in je huis bent begonnen met het wegpoetsen van slijtage en rommel, zo ben je nu bij je zelf uitgekomen en ben je alle pijn en venijn aan het deleten. (Je kunt ook een map 'Geheugen' maken Goentah.) Terugkijkend naar hoe je hebt geleefd, is zien wie je geworden bent. Ik hoop dat er veel goeds aan wordt toegevoegd, in warmte die te delen is en blijft - of met al waar je in stilte op hoopt.

Anoniem zei

Natuurlijk mag je oude herinneringen zo af en toe tevoorschijn halen. Het verleden was niet alleen maar koud en guur. Daar zaten ook warme dagen tussen. Dat is net als de toekomst, die zal niet alleen bestaan uit warme zonovergoten dag, ook daarin zul je soms gure koude regenachtige dagen tegenkomen.

Anoniem zei

Zo is het. Je hebt er niks aan alleen maar terug te kijken naar hoe het was , dan komt er niks meer bij.

Anoniem zei

Wat je vandaag delete
ga je morgen missen...

soms, vaak heb ik spijt van wat ik eerder dacht, niet meer te willen bezitten.

Wellicht kan een externe harde schijf, uitkomst bieden. Voor ergens in 'n hoekje van je boekenkast.

Digitaal geen probleem...
maar de vraag is natuurlijk
hoe we zoiets in 'real life'
moeten bewerkstelligen...

Anoniem zei

Het leven is soms net een grote kast met ontelbare laadjes, sommige laadjes staan open, andere op een kier en weer andere zijn hermetisch gesloten.

Ik denk, dat je een laadje gesloten hebt nu...

Anoniem zei

Helaas kan niet alles gewist worden van je harde schijf. (geheugen) Soms komen dingen terug uit het verleden, maar het wordt minder heftig. Het hoort bij de verwerking. We groeien ook van al die ervaringen, denk ik dan maar. Zo heb ik op een dag al mij echtscheidingspapieren weggegooid. Ik wilde er niet meer aan herinnerd worden. Nu heb ik ze nodig voor iets, en ben ik ze kwijt. Shit. Soms is het goed om dingen toch te bewaren, al is het dan heel ver weg ergens. Geniet vandaag van deze mooie septemberdag.

Anoniem zei

Hele mooie zin 'ik ben wie ik ben, ondanks en dankzij'. Natuurlijk mag je af en toe weemoedig zijn, ik denk zelfs dat het ergens goed voor is. Ergens vind ik het wel een fijn gevoel, hoewel het vaak ook een donker gevoel is. Het geeft extra kracht om nieuwe herinneringen te maken.

T. zei

Misschien is het ook niet nodig om op ' Delete' te drukken, maar kun je de dingen ook archiveren. Je wordt er dan niet voortdurend mee geconfronteerd en toch, als je ze nodig hebt, zou je weer terug kunnen vinden. Het is af en toe mooi om terug te kijken op de weg die je hebt afgelegd en daardoor voel je je sterker om je weg te vervolgen. Ik vind dat je een mooi stukje hebt geschreven.

Anoniem zei

Wat is een wasbolletje?

ed schenk zei

je kunt het verleden niet wissen, het komt bijna elke week bij jou op bezoek

Anoniem zei

Ik denk dat je aan het begin van gelukkig(ere) tijden staat.

Anoniem zei

Mooi geschreven, mooie reflectie. en ook helemaal waar. gebeurtenissen vormen je en je reaktie op gebeurtenissen zeggen iets over hoe je bent, over eventuele fouten of sterke punten en hoe je zou kunnen veranderen

Anoniem zei

In je herinneringen zie je de mooie dingen mooier en de nare dingen vergeet je meer.
Prachtig stukje Goentah.

Anoniem zei

Goentah, je was een bezoekster van het eerste uur. Bijna een jaar hebben we elkaar gevolgd. Zoals jouw leven nu kantelt naar de betere kant, zo zal dat ook bij mij zijn. Alle goeds, en vooruit, naar betere jaren. Dank je, adieu.

Gerhard zei

Je hebt het mooi beschreven. Maar soms moet je ook dingen laten gaan, de mooie herinneringen blijven wel vooraan hangen en de slechte verdwijnen naar de achtergrond. Overigens, als ik terugdenk aan een vervelend moment begin ik altijd ineens te fluiten of te zingen, vreemd...
Misschien bewaar je teveel, ook zo gemakkelijk met een computer. Ik bewaar heel weinig, alleen heel leuke dingen. Dat geeft lucht, licht en ruimte, ook in je hoofd.

Anoniem zei

Ik heb aandacht gevraagd voor dit mooie logje in de Zapservice (2) bij www.hettweededeel.web-log.nl
Groetjes!

Anoniem zei

Een mooi stukje inderdaad, ook leuk van dat wasbolletje!

(ps anoniem, een wasbolletje is een klein bolletje waar vloeibaar wasmiddel ingaat en dat je dan vervolgens in de machine tussen de kleren legt. Bestaan zelfs in Duitsland hihi)

Anoniem zei

Mooi stukje, behalve dan dat ook ik moet denken aan momenten in mijn leven waaraan ik liever niet herinnerd wil worden.

Ik lees dit ook een beetje als een afscheid. Een afscheid van het bloggen misschien. Ik hoop niet dat dat zo is, want ik kwam hier juist om te kijken of je er nog bent. In 2005 reageerden we reglematig op elkaars logjes. Je moet helemaal naar de bodem van je archief om dat terug te lezen (Alex).

Ik ben inmiddels opnieuw begonnen en hoop weer meer van je te lezen! Take care.

Gonda zei

AlexV!! Je gaat vast snel weer volle zalen trekken! (Nee, ík niet, ik doe rustig aan...)

Dit logje is geen afscheid, maar wel een soort keerpunt. Dat had je goed gezien.

Tot logs! Er komt heus wel weer eens een nieuw logje hier ;-)

Anoniem zei

O, een keerpunt. Dat kan genoeg stof opleveren voor vele, vele mooie logjes! Maar niets "moet". Iemand met veel meer blog-ervaring dan ik vertelde mij onlangs dat je de ruimte moet geven aan je blog-DRANG zonder blog-DWANG te voelen. Wie was dat ook alweer? Anyway, had ik dat maar eerder geweten, want zo iemand trekt pas volle zalen :)

Anoniem zei

Die prullenbak kan aardig vol komen te zitten. Zo gooide ik laatst weer 500mb aan foto's weg...
Het schoont op als je de prullenbak kunt legen zonder al die herinneringen weg te gooien (kind/badwater etc). Apart mapje zoals al is gesuggereerd?

Anoniem zei

Hoi Goentah

"This file cannot be deleted". Er zal vast een reden voor zijn, al weet je eigenlijk niet welke.
Koester ze, die files. Ze zorgen ervoor dat je bent wie je bent.

Anoniem zei

Dat vind ik ook Goentah. Prachtig logje.

Anoniem zei

Mooi geschreven.

Ik had een doos. Daarin borg ik alle herinneringen aan een bepaalde moeilijke tijd op. Met veel tape eromheen, zodat ik mezelf niet onnodig kon 'bezeren' door de deksel weer eens te lichten. Nu kan ik er zonder verdriet naar kijken. Het zijn nu 'gewoon' herinneringen. Het is verwerkt.

Anoniem zei

Zo nu en dan opschonen kan geen kwaad, maar aangezien sommige documenten zowel goede als minder goede herinneringen boven halen, is het misschien een idee om ze op een apart CD-rommeltje te branden.

Foto's daarentegen gooi ik nooit weg, alleen als ze falikant mislukt zijn.

Yep, en niet alleen Alex is terug, maar ik ook (voor langere tijd hoop ik nu). ;-)

Salty Letters zei

Laat het verleden een sprinkplank zijn naar de toekomst...

Je schrijft prachtig!