woensdag, oktober 05, 2005

Communicatie

Evaluatie van werkdruk. Ik had het rapport gelezen en zag de knelpunten in staafdiagrammen verwerkt. Maar wat zit daar nou achter? Zo makkelijk was het niet, die evaluatie. Ok, werkdruk kan dus gemeten worden. Mooi. Maar wat beweegt mensen nou om een negatief antwoord te geven om sommige vragen? Welk verhaal schuilt er achter een staafdiagram?
We hebben ruim twee uur gesproken over het 'vertalen' van de staafdiagrammen, en geprobeerd de vinger te leggen op het werkelijke probleem. En we zijn erachter:
COMMUNICATIE EN WAARDERING.
Het laatste is héél belangrijk. Krijg je het gevoel gewaardeerd te worden, dan kun je de wereld aan! Je drukke werk zeker! En door betere communicatie tussen leidinggevenden en werknemers (beide kanten op) worden de onuitgesproken ergernissen/frustraties/onzekerheden teniet gedaan en kun je je weer helemaal richten op het inhoudelijke van je werk.
Natuurlijk is het niet helemaal zo simpel als ik het stel. Toch was het nuttig om een dergelijk gesprek te voeren. Mensen (collega's) komen soms vast te zitten in een bepaalde routine. Niet bewust, maar zo deed je het altíjd....dus waarom zou je veranderen? We zijn allemaal weer even met de neus op de werkelijkheid gedrukt. Waar mensen samen werken (samenwerken??) vallen spaanders. Je collega's kies je niet zelf uit, maar je moet er wel iedere dag mee omgaan...Je zou al gek worden van je vrienden als je die iedere dag zou zien, laat staan van je collega's!
Er waren ook wat praktische zaken, maar daar schakelen we de Arbo-dienst voor in. Moet op te lossen zijn. Big deal.
Het QuickScan onderzoek zou je kunnen zien als een soort relatietherapie tussen collega's en leidinggevenden. De neuzen dezelfde kant op krijgen. Het was gewoon even nodig.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Het zal ongetwijfeld erg nuttig zijn, zo'n rapportage. Zeker in bedrijven waar meer dan gebruikelijk mis gaat. Toch heb ik vaak het gevoel dat zo'n rapportage na een week van frisse moed, vanzelf weer onder het stof raakt en mensen weer in het handelen van alle dag vervallen.
Iets als communiceren zal pas een succes worden, wanneer hier van bovenaf langere tijd op gecontrolleerd wordt en aangemoedigd. Anders heb je alleen een rapport, en een tijdelijke opleving

Gonda zei

Waar veel mensen werken, veel parttimers ook nog, bestaan veel misverstanden en ergernissen. Ik ben het helemaal met je eens dat die tijdelijke opleving weer wegebt. Dat gebeurt hoe dan ook. Toch vond ik het nuttig, dit onderzoek! Bovendien gaan we een communicatie-cursus volgen...wow!! De geleerde vaardigheden daarvan zullen ook wel weer wegebben, maar het kan geen kwaad! Het is een stap in de goede richting.

Anoniem zei

het valt of staat met communicatie en waardering. Ik merk het ook.. mijn huidige functie is top. maar ik merk dat ik op ben door de miscommunicatie en de niet waardering.... en slecht management van de leiding.... ik heb 4 jaar geprobeerd mijn bazen hierin te steunen en het aan te geven maar zij hebben mijn plezier in mijn werk ontnomen. Was het anders geweest zat ik nu nog elke dag lachend bij mijn baas waar ik gedetacheerd ben... nu moest ik hem vertellen dat onze samenwerking top was maar dat mijn basis klote was... balen...