woensdag, maart 21, 2007

Allemááááál!!!

Weet je waar ik nou altijd jaloers op ben? Op mensen die nonchalant kunnen meezingen met songteksten. Meezingen met de radio, met een CD, met een liedje op TV, in de kroeg, als het gesprek wat dood valt. Dat staat zo ontzettend stoer. Met een dramatische uitdrukking op je gezicht, alsof jíj de artiest bent, meezingen.
Ik kan dat niet. Om de doodeenvoudige reden dat ik de woorden niet hoor. Een beetje fonetisch meezingen is geen optie, dan is het niet meer stoer, maar domweg stom.
Vroeger, op de middelbare school, heb ik wel eens een songtekst uit mijn hoofd geleerd. Om ook mee te kunnen zingen. Maar net als ik de tekst uit mijn hoofd kende, was het liedje oud nieuws en hoorde je het nergens meer. En vergat ik de woorden weer.
Ook op de sportschool, bij het spinnen, is er een nummer waarbij de instructeur iedereen aanspoort mee te zingen. ‘Allemaal!!!’ Het is kennelijk een nummer dat iedereen kent. Behalve ik. Zelfs na ontelbare spinninglessen weet ik nog niet wat ze nou precies zingen. Dan doe ik maar net alsof ik heel druk aan het spinnen ben, en te buiten adem ben om mee te zingen. Want ergens schaam ik me er voor. Het voelt net alsof ik niet helemaal normaal ben.
Soms vang ik de blik van de spinninginstructeur, en die zegt zoiets als ‘Ja, jij ook! Hup, meezingen!’
Ik zou niets liever doen dan meezingen. Echt waar. Dolgraag zelfs.
Eigenlijk zou ik eens moeten uitleggen aan mensen zoals die sportinstructeur, waarom ik nooit mee zing. Afgezien van het feit dat ik niet kan zingen natuurlijk. Maar als ik de woorden zou kunnen verstaan, zou ik me er niet voor schamen om gigantisch vals mee te blèren. Dan zou ik boven iedereen uit te horen zijn. Als ik die woorden dus maar zou kunnen verstaan. En dat zal nooit gebeuren.
Aan de andere kant voelt het alsof ik me zou verdedigen als ik het zou gaan uitleggen. Dat vind ik nou ook weer niet nodig. Ik ken gewoon geen songteksten en ik zing nooit mee. Punt.

25 opmerkingen:

Anoniem zei

Versjes van vroeger
ken ik nog uit m 'n hoofd.
Maar die van de laatste tijd
die willen er niet meer in.
de harde schijf raakt vol...
denk ik.

Gelukkig zijn er veel koffers.
covers bedoel ik.

Gonda zei

@Anders: Jouw comment is weer als een versje :-)
Bij mij ligt het niet aan de harde schijf, maar aan de speakertjes. Het is stil om me heen.

Anoniem zei

Ik zou dan weer niet meezingen omdat ik dat niet durf in grote groepen, maar jouw reden is beter :) Ach, ze moeten je maar nemen zoals je bent.

Anoniem zei

Als ik aan het spinnen ben dan heb ik geen lucht over om mee te zingen. En dat zijn ook altijd nummers die het niet toestaan om mee te zingen.

Gerhard zei

Ik ben dan wel niet doof, ik ruik niks. Daar heb je in het dagelijks leven eigenlijk nauwelijks last van. Niet zoals jij. Het is alleen vervelend als mensen je dingen laten ruiken of als je verondersteld wordt te genieten van de geur van gemaaid gras of zo. Ik heb geleerd te doen alsof, meepraten valt erg mee. hoef je niets uit te leggen. En als het eens 'uitlekt' heb ik altijd 'mazzel' dat ik bepaalde stank niet kan ruiken. Mensen kunnen erg onnadenkend zijn. Jij bent gewoon jij, hoe moeilijk het soms ook is.

Gonda zei

@Es: Wat anderen ervan vinden interesseert me ook niet echt. Ik zou het alleen zo graag willen...

@Sabdesign: Sommige spinningnummers zijn zo heftig dat je alleen maar met mond open kunt zwoegen, laat staan meezingen. Het zijn maar drie maten of zo, waarin we altijd moeten meezingen. Dat gaat nog net (qua lucht). Niet qua tekst. Helaas.

@Gerhard: Niet kunnen ruiken is, behalve dat dat hartstikke jammer is, ook een soort sociale beperking. Dan hang je er ook maar wat bij als men het over geuren heeft.

Irene zei

Ik kreeg opeens een doffe dreun van het besef dat je bijna al het moois dat ik altijd hoor, niet zo kunt beleven. Ik wíst het wel, maar muziek én teksten zijn zo belangrijk voor mij, ik zou niet weten hoe ik zonder zou moeten...

Gonda zei

@Ireen: Het gaat mij dus nooit om de tekst. Als ik wel goed zou kunnen horen, zou dat absoluut anders zijn. Ik ben nu helemaal niet geinteresseerd in songteksten. Ik vraag me nooit af wat ze nou eigenlijk zingen, en zoek dat nooit op.
Ik hou heel erg van muziek, vooral klassiek. Instrumentaal hoor ik het liefst. Maar ook opera. En dan is de zangstem gewoon een instrument :-)

Anoniem zei

Dat is mijn makke... ik kan geen songteksten onthouden. Toen ik in een bandje zong, was dat altijd erg lastig. Maar de muziek kan ik dromen, ieder loopje zit meteen in m'n geheugen gegrift.

Anoniem zei

Ik ben eigenlijk helemaal niet geinteresseerd in songteksten. Niet zo in muziek over het algemeen trouwens. Er zijn wel een heleboel liedjes die ik mooi vind, maar ik voel niet de behoefte om de tekst te gaan meezingen. Ik maak wel mijn eigen tekst.

moi zei

Misschien is het toch goed om aan die instructeur te laten weten waarom je niet meezingt. Niet omdat je je moet verdedigen, maar zodat hij het weet. Als hij er achter zou komen en je hebt niets gezegd, voelt hij zich waarschijnlijk onnodig schuldig. Ik kan me voorstellen dat het lastig is en dat je er soms vreselijk van baalt!

Anoniem zei

Ik zing altijd en overal. Lijkt me inderdaad lastig als je dat niet kunt..

Anoniem zei

Onze kat
doet ook
aan spinning...

Anoniem zei

Ik luister zelden naar songteksten en zou om die reden ook niet mee kunnen zingen. Ik vraag me af of die sportinstructeur het nou echt zo opmerkelijk vindt dat je niet meezingt, ik denk dat het vanuit jouw perspectief misschien meer lijkt op te vallen dan het daadwerkelijk opvalt. Ik denk dat ik lekker zou blijven spinnen en me niet nader zou verklaren tegenover de instructeur.

Anoniem zei

Het lijkt me geen noodzaak om mee te zingen, je komt daar toch om te spinnen? Wat maakt het uit, het gaat hem niks aan. Voor hetzelfde geld heb je gewoon geen zin. Of adem, wat ik heel aannemelijk zou vinden, raar systeem: zingen en spinnen tegelijk.
Met "lalalaaaaalala" kom je ook een heel end. De meeste songteksten gaan toch nergens over =:~p

Gonda zei

@Helen: Dat is zeker lastig voor een zangeres! Met lalala zullen ze niet zo blij geweest zijn :-)

@Hette: Ik ben er ook niet in geiteresseerd, maar dat is zo gegroeid omdat ik het toch niet hoor.
Iedereen geniet op zijn eigen manier van muziek!

@Moniekie: Het is een 'ze' trouwens :-) maar dat maakt niet uit. Misschien dat ik het beter wel eens kan zeggen, gewoon om duideijk te maken dat ik niet uit ongeinteresseerdheid niet mee zing. Ik ben betrokken, en dat uit ik door hard te fietsen. Niet door mee te zingen.
Balen is wel zwakjes uitgedrukt. Ik wil gewoon goed kunnen horen!

@Champagne: Lijkt me heerlijk om alles mee te kunnen zingen. Ik ben jaloers!

@Anders: Hahaaa! Zingt ie er ook bij? :-)

@Teddy: Ik zit daar altijd vooraan, recht tegenover de instructrice. (Om het goed te kunnen verstaan dus.) En heel vaak kijk ik haar recht in de ogen, ik heb in elk geval best vaak oogcontact. Het kan haar misschien geen barst schelen of ik wel of niet mee zing, maar bijna iedereen doet het wel. Ze zet de muziek dan even af, zodat je alleen het gezang hoort. Ik zou het ook gewoon graag willen! Snap je?

@Marijne: Lalalaa zou voor mij niet genoeg zijn. Ik wil echt de tekst kunnen zingen! Gewoon, omdat ik het niet kan! En wat je niet kunt, of niet hebt, wil je júist...

Anoniem zei

Gewoon jezelf blijven. Dat is het allerbeste. Meezingen en polonaise vind ik , voor mij, onmogelijk.

Anoniem zei

Ja, dat is waar... Ik zou ook graag kunnen hardlopen, zingen en werken!

Gonda zei

@Marius: Ik ben bang dat ik geen keuze heb...
Meezingen is nog tot daar aan toe (als het maar geen Jan Smit is, of Frans Bauer of zo), maar polonaise is absoluut uit den boze!

@Marijne: Zo zijn er nog wel meer dingen... Maar zingen kun je, ook al is het vals, hardlopen kun je, ook al zal je geen wereldrecord lopen, en werken, daar ben je mee bezig! Die betaalde baan komt er ook nog wel! Niet de moed opgeven!

Anoniem zei

Neuh, hardlopen gaat niet met die inspanningsastma, en met die zere keel gaat zingen ook niet (een zegen voor de omgeving!), maar ik kan weer andere dingen =:~) Net als jij weer andere dingen kunt dan de mensen die wel meezingen.

Anoniem zei

Kan me voorstellen dat je je ongemakkelijk voelt als je helemaal vooraan fietst. Zou het daarom gewoon een keertje terloops zeggen, niet om je te verdedigen, maar gewoon omdat dat wrs beter voelt. Lekker meebrullen is inderdaad heerlijk en ik begrijp dat je dat zou willen, al is het maar omdat dat zou betenenen dat je de woorden zou horen.

Anoniem zei

Ik zit er trouwens nog even over na te denken en zou me denk heel ongemakkelijk voelen als ik aangemoedigd zou worden om mee te zingen, dat soort dingen wil ik helemaal niet en zo zijn er vast wel meer in het groepje. Dus misschien kan ze gewoon beter stoppen met zo fanatiek 'verplichten' mee te zingen.

Anoniem zei

Ik denk dat je je nog vergist in de zogenaamde kennis van die anderen. Laat ze de tekst maar eens solo reproduceren. Wedden dat dat zwaar tegenvalt.....om nog maar niet te spreken over de zangkwaliteiten.

Anoniem zei

Volgens mij is karaoke iets voor jou!

Anoniem zei

Ik zou willen dat minder mensen die drang voelden om mee te blèren... Dat zou voor mij als niet slechthorende een stuk prettiger zijn! ;-)