donderdag, maart 22, 2007

Een nieuwe (bij)baan



Een nieuwe apotheek inrichten... Over pakweg een jaar moeten we er aan geloven. Dan gaat onze apotheek, die haast uit zijn voegen barst, deel uitmaken van een groot gezondheidscentrum. We hebben nog even de tijd om aan het idee te wennen, ze zijn nog volop aan het bouwen.
Deze week konden we alvast even oefenen: we zijn een andere nieuwe apotheek aan het inrichten! Eigenlijk had ie vandaag open moeten gaan, maar dat hebben we niet gered. Aanstaande maandag wordt de grote dag.
Het is een compleet nieuwe apotheek, gesitueerd in een wijk waar nog geen apotheek was. De eigenaren van deze nieuwe apotheek zijn drie andere apotheken, waaronder de apotheek waar ik werk. Heel slim hebben ze de koppen bij elkaar gestoken. Als zij het niet hadden gedaan, had iemand anders het wel gedaan. Zo gaat dat nou eenmaal.
Het personeel voor de nieuwe apotheek komt voornamelijk uit mijn apotheek. Ook ik ga daar één dag per week werken: de donderdag wordt mijn vaste dag. Vandaag voor het eerst!
We hebben vandaag alle ladenblokken gevuld met medicijnen. Alles op alfabet. Een heidense klus. Daarna zijn we begonnen aan de handverkoopkasten en de zelfzorgkast. Alles op aandoening bij elkaar. Pijn bij pijn, hoest bij hoest, maag bij maag, etc. Ook een enorm titanenwerk.

Ik ben echt kapot. Haast te moe om dit logje te schrijven. We hebben keihard gewerkt vandaag. Toch wilde ik het even met u delen.
Het is een prachtige apotheek geworden! De kleuren zijn (schrik niet): fuchsiaroze en paars wat naar bordeauxrood neigt (in verschillende tinten), gecombineerd met mooi generfd grenenhout.
Ik dacht hetzelfde als u toen ik het hoorde, maar ik ben óm. Het ziet er geweldig uit! Heel fris.

Ik verheug me er waanzinnig op om daar te werken. Je wordt blij van die vrolijke kleuren, de gevel bestaat haast alleen uit ramen (en het is nog een hoekpand ook, dus extra veel raam!). Wat een licht!
Bovendien werken we er voorlopig hooguit met z’n drieën: de apotheker, een assistente en een medewerkster. Iedere dag een andere bezetting, dat wel.
Wat een rust zal dat zijn! Af en toe werd ik best moe van al het gekakel van mijn collega’s. (En zij misschien van mijn gekakel.)
Een klein nadeeltje is dat ik wel een kwartiertje moet fietsen voor ik er ben. Met de auto is voorlopig geen optie, omdat de gemeente de belangrijkste weg naar die wijk aan het reorganiseren is. Filevorming dus. Het verkeer staat de hele dag door vast. Maar dat is tijdelijk. Duurt hooguit een paar maanden. En fietsen is goed voor een mens, toch?

Binnenkort vertel ik er meer over. Nu ga ik relaxen. Mijn god, ik ben móe!

20 opmerkingen:

Anoniem zei

dat is mooi, en een kwartiertje fietsen kan geen kwaad. ;-)

Anoniem zei

Een kwartiertje fietsen een nadeel?? Een voordeel, lui mormel! Hoef je meteen minder te spinnen =;~) En beter voor het milieu =:~)
Nee hoor, ik vind het erg mooi klinken die kleuren en zo veel licht is heerlijk voor een mens. De afwisseling zal ook wel prettig voor je zijn, even wat anders.
Mooie foto trouwens, zelf gemaakt?

Enno Nuy zei

Dat is leuk voor je, meer afwisseling in collega's, klanten, fietsroute, beleving. Ik hoor je niet meer over Tai Chi...

Gerhard zei

Iets nieuws helpen beginnen, het kost energie, maar je krijgt er ook weer wat voor terug. Wanneer is de feestelijke opening?

Gerhard zei

Sufferd ben ik, maandag dus. Ik realiseerde me dat je het immers schreef toen ik alweer op verzenden had gedrukt...

Anoniem zei

Juist goed toch dat fietsen. Ik fiets elke dag naar het werk. En daar loop ik dan vervolgens ook eens 8 trappen naar boven ipv de lift te pakken.
Dus ik heb geen zonnebril nodig als ik ooit die apotheek eens binnenstap. Het lijkt me wel knallig hoor, maar wie weet is het wel heel mooi.

Erik zei

Ziet er een beetje vrolijk, zeg maar "gay" uit.

Anoniem zei

Bij een apotheek denk ik altijd nog aan een steriele witte kleur. Hopeloos ouderwets dus en het blijkt dat het ook anders kan.
En wat het fietsen betreft: ik fiets nu in vijf minuten naar mijn werk, vroeger 20 minuten. En eerlijk gezegd mis ik dat best wel een beetje, want dat is net genoeg om er twee keer per dag even lekker uit te zijn.

Gonda zei

@Pascal: Zucht, nee, kan geen kwaad... Maar het lijkt of het tegenwoordig altijd stormt!

@Marijne: Ikke, lui?? ;-) (Je kent me een beetje...) Om het tegendeel van je bewering te bewijzen kan ik melden dat ik zondag (ja, zondag!!) een paar uurtjes kom werken. Er waren wat tegenslagen, het blijkt dat minstens een derde deel van de bestelling niet binnen gekomen is. De ladenkasten moeten dus aangevuld worden met de nieuwe bestelling (een paar kratten medicijnen) en dat betekent weer een hoop werk. Alles moet worden opgeschoven. Gatver!
Foto is van internet trouwens.

@Marius: Ik krijg geen nieuwe collega's. Maar ik verlang er wel naar om min of meer alleen in die apotheek te werken!
Ik ga trouw naar Tai Chi, maar wil daar niet elke week over loggen. Het was een gouden keuze om te gaan Tai Chi-en, dat kan ik wel vertellen! Ik kom tot rust van die heerlijke slow-motionbewegingen.

@Gerhard: Of het feestelijk wordt, weet ik niet. Ik kan in elk geval niet bij de opening aanwezig zijn, ik moet gewoon in mijn eigen apotheek werken.
Maar de hele voorbereiding vind ik best leuk! A.s. zondag dus vrijwillig weer!

@Hette: Het klinkt oogverblindend, maar is het niet. Het ziet er heel beschaafd uit. De felroze accenten zijn nét genoeg om het er fris uit te laten zien!
Ik fiets ook altijd naar mijn 'oude' apotheek, maar dat ligt op steenworpafstand.

@Erik: Dat vond de apotheker ook eerst, maar nu is hij er blij mee. Hij heeft uit zichzelf zuurstokroze theedoeken en vaatdoekjes gekocht :-)

@Hanscke: Iedereen die daar gaat werken gaat er maar één dag of dagdeel werken. Wel jammer eigenlijk, maar ik zou mijn eigen apotheek niet vaarwel kunnen zeggen. Die is heerlijk veelzijdig, meer dan die nieuwe. We zien de nieuwe apotheek een beetje als een verlengstuk van onze eigen apotheek. Het voelt ook eigen, met al het vertrouwde personeel en de 2e apotheker die daar beherend apotheker wordt.

@Gerard: Mijn huidige werk ligt op een paar minuten fietsen. Tegenwoordig loop ik vaak, dan heb ik het gevoel dat ik nog iets aan lichaamsbeweging doe. Stevig doorstappen, en dat 4 x per dag. (Tussen de middag ga ik altijd even naar huis.)
Apotheken zijn allang niet meer wit! Wij hebben ook geen saaie witte jassen aan, maar een soort 'pak'. En roze bloesjes.

Anoniem zei

Gedurfd hoor, al die felle kleurtjes, maar wel heel goed. Lekker vrolijk! Leuk dat je nu meer afwisseling krijgt doordat je op verschillende locaties gaat werken. Rust lekker uit dit weekend.

kastelke zei

Ook ik hecht wel geloof aan de invloed die kleuren op je gemoed kunnen hebben. En het klinkt in ieder geval wel mooi en trendy, die nieuwe apotheek.
Nu maar hopen de het lenteweertje snel komt én blijft, en dan is drie kwartier fietsen helemaal een zaligheid!

Irene zei

Lijkt me heerlijk om in zoiets moois en nieuws te gaan werken en de kleuren komen juist fijn op me over. Maar hoe moet dat nou met je zorgvuldige planning in de ochtend? Een hele nieuwe wekkerindeling zal dat moeten worden!

Gonda zei

@Teddy: Ik voel het ook als een soort onderbreking van sleur, die nieuwe locatie. Uitrusten zit er niet echt in, want morgen ga ik extra werken om nog een nagekomen bestelling in te ruimen... Tegenslag vlak voor de opening dus! Maar we gaan het wel redden hoor!

@Kastelke: Inderdaad, vrolijke kleuren maken je vrolijk. Enne, het is geen drie kwartier (thank God!) maar slechts één kwartiertje fietsen!

@Ireen: Jeetje zeg, daar zeg je me wat. Nog niet bij stil gestaan. Dat ga ik helemaal berekenen, hoe laat ik mijn wekker op donderdag moet zetten :-) Een beetje afzien wordt het wel :-( Vroeg op!

Anoniem zei

Een kwartiertje fietsen en een werkplek met daglicht. Beter kun je bijna niet hebben, toch?

Gonda zei

@Wiro: Ik ben gewoon verwend, dat is het. Bovendien ben ik erg gesteld op mijn lunchpauze, waarin ik altijd even naar huis ga. Dat werkt ontspannend. In de nieuwe apotheek kan dat helaas niet.

Anoniem zei

Eigenlijk wel heel mooi een apotheek die niet wit en steriel is. En fietsen is altijd goed vooral als de zon schijnt.

Gerhard zei

Wat ben je stil. Je komt zelfs niet meer langs! Je bent toch niet ziek?

Gonda zei

@Petra: Nu zal ik ook helemaal geen moeite met het fietsen hebben, maar wel in de winter, als het koud en donker is. Ik ken mezelf...

@Gerhard: Nee, nee, nee! Integendeel! Het gaat uitstekend!
Ik kom snel weer buurten, maar zodadelijk eerst naar Tai Chi :-)

Anoniem zei

Wat leuk zo'n gezondheidscentrum! Volgens mij willen ze dat bij ons volgend jaar ook gaan realiseren. Je zult inmiddels geen tablet, poedertje, drankje of capsule meer kunnen zien denk ik...

Anoniem zei

Een kwartiertje fietsen?? Hmm, ik fiets elke dag 25 minuten heen en 25 minuten terug...wel lekker hoor...zolang het niet regent.

En fucsia en paars zijn echt mijn kleuren (niet qua kleding, maar qua muren en assecoires) :-). Leuk!