maandag, december 03, 2007

Hexum

Ik kan me niet herinneren dat er ooit een periode is geweest (of zal zijn) dat ik níet aan het lezen ben. Sinds ik leerde lezen, lees ik.
Ik geef toe, het was niet altijd literatuur. Als puber smulde ik van Leni Saris. Niet alleen Leni Saris, de hele ‘Witte Raven’ serie verslond ik. Ik durf daar gewoon voor uit te komen. Zonder me te schamen. Het was een soort softe, kleffe romantiek, en ik vond het heerlijk me te vereenzelvigen met de hoofdpersonen van die boekjes. Noem het maar rustig zwijmelen. Kwijlen bijna. Ik wilde zijn zoals zij. Ze hadden allemaal iets bijzonders, een speciaal talent, of iets anders geweldigs, iets waardoor ze zich onderscheidden van de rest.

Poe, dat is er uit. Ik was fan van Leni Saris. Ik heb echt gesmuld van haar boekjes.
Later las ik andere boeken. Echte boeken zogezegd. Niet om Leni Saris door het slijk te halen, Leni Saris blijft mijn jeugdheldin. (De meeste Witte Raven pockets heb ik weggedaan, maar onder in mijn kledingkast, heel diep weggestopt, heb ik nog een kratje Leni Saris-boekjes. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen die weg te doen.)

Maar goed, ik dwaal af. Ik wilde helemaal niet over Leni Saris schrijven. Ik wilde alleen een mooie inleiding bedenken voor dit logje. En nu ben ik vergeten waar ik het over wil hebben en waar ik naar toe wil. Dat krijg je er van.
Oh ja.
Ik weet het weer. Vergeet dat Leni Saris-gedoe maar.

Laatst kwam ik op een heel bijzondere manier aan een nieuw boek. De schrijver van het boek promootte zijn boek via hyves. Aan alle mensen die het boek ‘Joe Speedboot’ als tip op hun hyves hadden, stuurde hij een vriendenuitnodiging. Verder niet. Geen uitleg, niks. Ik kreeg ook zo’n uitnodiging.
Maar who the fuck was David Mulder? Moest ik hem kennen? Zijn krabbels (= hyvesjargon) stonden vol van opmerkingen als: ‘waar ken ik je van’, ‘wie ben je’ etc. Dat vroeg ik me ook af en ook ik stuurde hem een dergelijke krabbel, waar ik overigens geen antwoord op kreeg.
Toen begreep ik het. Al snel zag ik het linkje naar Hexum. Het was een soort guerrilla marketing. David Mulder was een hyves-offensief begonnen om zijn boek Hexum te promoten.


Ik kocht het boek. Zo ben ik dan ook wel weer. Niet dankzij het korte fragment dat op zijn hyves te lezen was, dat stootte me eerder af, eerlijk gezegd. Bijnamen als ‘Knakpik’ en ‘Schaamhartje’ vind ik niet erg origineel of opwindend. Geef mij dan maar liever Leni Saris. Nee, ik geef eerlijk toe dat ik het boek kocht omdat de schrijver zo vastberaden was zijn boek tot een succes te maken en daarmee geen middelen schuwde. Het had iets aandoenlijks.
Ik las het boek, las over knakpik en schaamhartje heen (die goddank geen hoofdrollen in het boek hebben) en was verrast. Verrast door de mooie zinnen, verrast door het verhaal, verrast door de ambiance.
Ik ga geen korte inhoud geven van Hexum. Als u dat wilt weten, dan googlet u maar. Genoeg te vinden over Hexum. Het analyseren van het boek laat ik aan anderen over. Dat is bovendien het moeilijkste wat er is: het schrijven van een boekrecensie. Dit logje is dan ook geen recensie, daar waag ik me niet aan.
Ik hoop slechts dat David Mulder succes heeft met zijn boek. Dat gun ik hem.

14 opmerkingen:

Anoniem zei

Lenie Saris! Le-nie Saris! Fantastisch! Helemaal verslingerd als vijftienjarige. Nu wilde het geval dat ik als vijftienjarige vakantiewerk deed in het bankfiliaal waar zij klant was. En wie kwam daar binnen? Le-nie Saris! Toch durfde ik dan weer geen handtekening te vragen. Dus staat er in mijn berging een doos ongesigneerde Witte Raven Boekjes...
(Kindertehuis de Toekomst, kent u het nog?)

Gonda zei

@Sekreet: Ja!!!! Dat had ook nog een vervolg, toch? Ik heb volgens mij echt alles van haar gelezen.

Wow! Nog een LenieSarisliefhebber! Zullen we onze volgende boekbespreking over een Leni Saris-boek houden? :-)

Anoniem zei

Heb niks met Hyves,
ken David Mulder niet,
maar ben blij
dat je weer
wat schrijft.

Gerhard zei

Mijn vrouw las in de vakantie een Lenie Saris boek, ik moet het nog teruggeven aan de eigenaresse, het ligt nu in een la op mijn werk. Eerst lag het op mijn bureau, je wilt niet weten hoeveel commentaar ik daarop kreeg. Omdat jij erover schreef gun ik David Mulder ook zoveel succes. Vriendjes worden? :-)

Anoniem zei

Ah, dat krabbeltje had ik ook, ondanks dat ik niets met Joe Speedboot op mijn Hyves heb....Ik vond het eigenlijk alleen maar irritant dat hij zijn boek zo aan het promoten was en heb de krabbel verwijderd en het boek niet gekocht. Maar misschien kan ik het een keer lenen van je ;-)?

CeeBee zei

best origineel, om je boek zo aan de man te brengen.

En verder: leni? Read it, loved it, got the t-shirt:)

Anoniem zei

Leni Saris, naam komt me bekend voor maar verder...
Joe Speedboat idem. David Mulder helemaal niet, tot nu dan. Ik steek nog wat op van jou! :)

Gonda zei

@Anders: Nu ken je Leni Saris en David Mulder:-)

@Gerhard: Kan me voorstellen dat je daar commentaar op kreeg :-) Ik zou zelfs niet dood aangetroffen willen worden met zo'n boek in m'n hand :-) Grapje hoor, stiekem vind ik ze nog steeds leuk....
Je wilt vriendjes worden en je hebt niet eens een boek geschreven? Tsss. Ondertussen zijn we al dikke maatjes :-)

@Esther: Kreeg jij het ook? Hoe kan dat nou. Ik dacht dat ik het helemaal uitgevogeld had, met die Joe Speedboot-tips. Hmmm. Vreemd.
Tuurlijk mag je het lenen. Het is de moeite waard.

@Ceebee: Vond ik ook, vandaar dat ik er maar op in ging. Als ik een boek zou hebben geschreven, zou ik ook van alles proberen.
Dus jij ook al Leni-fan? Pfff, wat een opluchting. We kunnen er nu ronduit voor uit komen dat we fan zijn :-)

@Es: Laat Leni Saris nu maar zitten, daar ben je ongeveer 10 jaar te laat mee. Joe Speedboot en Hexum kan ik je wel sterk aanbevelen. Mooie eigentijdse romans, goed geschreven.

Anoniem zei

Wat lief dat je zo'n logje aan deze schrijver waagt. Ik ga m lezen. Ooit. Er liggen nog 1000 boeken te wachten, maar ik ga het lezen. :-)

PS zei

Wij kijken altijd in de kerstvakantie naar Sissi de keizerin met Romy Schneider. Lekker fout en romantisch tegelijk.

Anoniem zei

Ik was ook een Leni Saris fan en een verwoed witte raven verzamelaar, maar ik heb er niet één meer en morgen ga ik op onderzoek uit naar hexum

Anoniem zei

Dus dat werkt, die marketing techniek?? Okee dan *Gob denkt*

Laat ik dat ook eens proberen:
nu de nieuwe bundel van Eric van Hoof bij bol.com: De Droomkleur

*met een flinke knipoog uiteraard*

Anoniem zei

Leni Saris?? Ooit wel eens van gehoord....

Anoniem zei

Redelijk lomp stuk.