woensdag, maart 26, 2008

Er zit een luchtje aan

Wat ik me nou altijd af vraag: als je in een kledingzaak werkt, mag je dan uit de collectie dragen wat je wilt? Zonder het te hoeven kopen? Ik meende ooit zoiets begrepen te hebben van een winkelmeisje uit een van mijn favoriete kledingzaken. Ik herinner me nog dat ik dacht: ‘gatver, te ranzig! en het dan zeker ongewassen terughangen aan de rekken!’
Datzelfde ‘gatver’ dacht ik afgelopen zaterdag, toen ik iets paste wat ontegenzeggelijk gedragen was. Er zaten vlekken op en het stonk. Er hing een zurige, penetrante zweetlucht aan. Niet zomaar van iemand die het gepast had en wat minder op persoonlijke hygiëne lette, zoals de verkoopster suggereerde, maar het was minstens een volle werkdag gedragen. De verkoopster beweerde stellig dat alles wat ze tijdens het werk droegen hun eigendom was. (Jaja, ammekont, dacht ik, maar ik zei het niet hardop.) Op dat moment viel het me op dat elke verkoopster iets aan had wat ook aan de rekken hing. Hoe toevallig. Voor mij was het zonneklaar.
Ik wilde er niets van zeggen - ik zou het jurkje meteen in de wasmachine gooien zodra ik thuis was-, maar deed het toch. Ze schoot in de verdediging en kwam vervolgens met een geurvrij exemplaar in dezelfde maat aandragen. Toch wel iets frisser.

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Getsie, en ik ruik niks dus kunnen ze mij álles aansmeren. Maar mijn redding is dan weer dat verkoopsters niet hetzelfde dragen als ik. ;-)
Alleen oppassen bij te zware verkopers dus. (en die zijn er nooit!)

Gonda zei

@Gerhard: Bof jij even! :-)

CeeBee zei

yuk...

Anoniem zei

He bah! Ik heb 1 keer iets online tweedehands gekocht. Toen ik het thuisbezorgd kreeg stonk het vreselijk naar zweet, echt heel erg. Ik heb het weggegooid en verder niks gezegd tegen de aanbieder (je kan toch weinig beginnen, en duur was het ook niet ofzo). Maar echt, je biedt toch geen kleding aan die zo stinkt? Sommige mensen snap ik niet.

PS zei

Getver, wat smerig.

Anoniem zei

Ik was sowieso alles dat ik koop voor ik het aantrek. Ook al hebben alleen maar mensen het aangehad om te passen: dat vind ik al een vies idee.

Anoniem zei

Maar die man op dat plaatje ruikt vast heel lekker...

Gonda zei

@Casper: Whahaa! Heel appetijtelijk inderdaad... Zullen we hem dan maar delen? :-)

Anoniem zei

Mag ik ook in het lekkers delen??

Maar goed dat je een schone hebt gekregen. Sommige zweetluchten krijg je niet eens uit de kleding...bah, stel je voor dat je die vieze had meegekregen.

Anoniem zei

Iew! Inderdaad. Sommige ranzige vlekken gaan er nooit meer uit. Wat een heerlijk onderwerp, zo vlak voor het slapen gaan. Hihi! Leuk logje Goentah!

Anoniem zei

Ik vind het een goede retort. En vooral een rare zaak dat ze de dingen smerig terughangen...bah...

Irene zei

Ik weet waar ze het zéker doen (kleding uit eigen zaak dragen en weer terughangen): bij H&M (werkte dochter)en bij DiDi (werkte vriendin van dochter). Bah!

Anoniem zei

Ik denk dat ik dit liever niet had willen weten. Bij elke aankoop gaat mijn speurneus nu open.

Gonda zei

@GobboE: Het was gewoon de WE...

@Ireen: Bij de WE ontkenden ze het heftig, maar ik weet wel beter...

@Hanscke: Bij het jurkje wat ik paste, waren de knoopjes van de 3/4 mouwtjes ook losgeknoopt. Dat doe je alleen als je het draagt. Voortaan zal ik ook even vluchtig ruiken aan kledingstukken die ik ga passen.

Anoniem zei

Te ranzig voor woorden ...

Anoniem zei

Ik was nieuwe kleding ook voordat ik iets draag. Vooral zwemkleding. Brrr moet er niet aan denken. Volgens mij zijn er nog wel mensen die dat zonder ondergoed passen. (Vriendin van mij had een keer zo'n ervaring met een bikini.)

Anoniem zei

Mijn moeder werkte in een modezaak (een keten, ik zeg maar niet welke) en daar was het zelfs gewenst dat het personeel iets uit de rekken haalde en aantrok. Dat verkocht namelijk beter: goh mevrouw, dat bloesje dat u aanhebt is dat van hier...? Zoiets. Dus je kunt het maar beter accepteren.

Anoniem zei

Sorry, het was niet mijn bedoeling anoniem te publiceren,ik heb altijd ruzie met het inloggen bij blogspot.